vrijdag 9 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

MV Agusta Superveloce 1000 Serie Oro: razendknappe Italiaan

Wat je krijgt als je het verrukkelijke kuipwerk van de Superveloce 800 drapeert over het onderstel van de Brutale 1000 RR? Dat wilde MV Agusta wel eens weten. Het resultaat is de razendknappe Superveloce 1000 Serie Oro, die de Italianen op EICMA vanonder het doek hebben getoverd. Inclusief enkelzijdige swingarm, vierdubbele uitlaatdemper – eentje voor elke cilinder van de vierpitter in het vooronder en een lading carbon waar het huidige wielerpeloton jaloers op is. 

Vier-in-lijn

Een nieuwe telg dus voor de Superveloce-familie, die meteen het addendum Serie Oro achter z’n naam krijgt. Die wijst in de richting van een gelimiteerde editie, die naar aloude MV-traditie met de hand gebouwd en genummerd wordt. We haalden het hierboven al even aan: voor de 1000-versie werd het 800cc-driecilinderplatform ingeruild voor de 998cc vier-in-lijn uit de Brutale 1000 RR. Die zet een ronduit indrukwekkende 208 pk neer bij 13.000 tpm en tikt 116,5 Nm aan bij 11.000 tpm. Mik je er de racekit nog onder, dan loopt het vermogen op tot 212 pk. Bam. De uitlaatlijn ging opnieuw op de tekentafel, waarbij de Superveloce vier dempers onder de kont kreeg – net zoals de iconische F4 van weleer.  Om al dat geweld in bedwang te houden, krijgt de Superveloce 1000 Serie Oro een up/down quickshifter met autoblipper aan boord, evenals een IMU, bochten-ABS, uitschakelbare tractiecontrole (instelbaar in acht niveaus) en wheeliecontrole.

Pierer Mobility (KTM, Husqvarna en GasGas) koopt 25% van MV Agusta

Topleveranciers

Naast de krachtbron, neemt de Superveloce 1000 Serie Oro ook het chroom-moly trellisframe over van de Brutale 1000 RR, inclusief de enkelzijdige alu-achterbrug. Vooraan steunt het geheel op een volledig instelbare, semi-actieve Öhlins Nix EC-vork met TiN-behandeling, achteraan zorgt een al even elektronisch gestuurde Öhlins EC TTX-monoshock voor de afvering. Zelfs de stuurdemper (ook Öhlins, uiteraard) geniet elektronische sturing. Brembo levert met z’n radiaal gemonteerde Stylema Monoblocs de nodige remkracht aan de 320mm remschijven vooraan, achteraan bijt een Brembo tweezuiger in een 220mm remschijf. In de tank past 16 liter, onder je billen meet je 845mm tot aan de aardkorst, terwijl het geheel (droog) op 194 kg op de weegschaal aantikt. 

Downforce

Achter het elegante kuipwerk gaat een 5,5-inch tft-scherm schuil, dat voor 2023 een fikse update kreeg – zowel qua functies als graphics. De bediening ervan is toevertrouwd aan verlichte knoppen aan de linker stuurhelft, en connectiviteit is verzekerd via de MV Ride-app.

Dankzij de carbon afdekkappen rond de remschijven lijken die laatsten wel op de trommelremmen van weleer – maar ze hebben meer dan louter een esthetische functie. Zo helpen ze onder meer bij het koelen van de remklauwen. En de forse winglets genereren maar liefst bijna 40 kg downforce bij 320 km/u. Jawel!

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen