Jaarcijfertjes: BMW en Ducati zijn tevreden

Zowel BMW als Ducati hebben intern gestelde doelen gehaald, lijkt het, want in jaren zagen we niet zulke positieve berichtgeving over de verkoopcijfers. BMW meldt een toename van 10,9 procent over 2015 en bij Ducati verkochten ze zelfs 22 procent meer motoren dan het jaar ervoor. Gefeliciteerd, beide!

Vanaf dit punt worden de persberichten een wirwar van nummertjes, cijfertjes, aantallen en percentages waar de honden geen brood van lusten. Met name omdat de ene zo meet en de ander het zus noteert. Dus omwille van journalistiek duiding trekken wij wat uren uit onze dag, ploegen de cijfertjes door en kwamen tot de volgende zeven conclusies, leest u mee?

1. BMW verkocht voor het eerst meer dan 135.000 motoren en maxiscooters.

2. In Bologna wisten ze in 2015 in totaal 54.800 motoren te slijten.

3. Ducati heeft zich voor het eerst in ‘s werelds top-10 van meest verkochte modellen genesteld met de Scrambler á 16.000 stuks.

4. Allebei hebben een groot deel van de groei te denken aan Noord-Amerika; BMW verkocht 16.501 motoren en Ducati’s afzet groeide met 14 procent.

5. Het best verkochte model uit Beieren was de – je raadt het al – BMW R1200GS, met 23.681 stuks verkocht.

6. Ducati’s marktaandeel in China nam toe met bijna de helft. ‘Ongekend’, noemen ze de groei van 46 procent. Exacte aantallen worden alleen niet genoemd.

7. BMW verkocht over het algemeen tweecilinder boxers (53,6 procent) en bij Ducati is de keuze qua motorconfiguratie nog altijd beperkt tot enkel de L-twin.

 

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.