Kawasaki laat ambitieuze toekomstplannen zien

Kawasaki gunt ons een blik in de nabije en minder nabije toekomst. Het Japanse bedrijf heeft een gedetailleerd plan met de visie op 2025, 2030 en zelfs 2035 uit de doeken gedaan. Het groene merk wil daarbij niet alleen groener zijn dan ooit, maar ook breder en sterker.

Sneller en efficiënter

Kawasaki windt er geen doekjes om dat er naast de bestaande motorfietsen met verbrandingsmotoren, ook hybride en elektrische voertuigen zullen komen. En, belangrijk, ook motorfietsen die door waterstof aangedreven worden. Eén en ander lijkt sneller en efficiënter te gebeuren met de oprichting van Kawasaki Motors Ltd, een afzonderlijke afdeling binnen het enorme Kawasaki Heavy Industries. Daar hoort ook een nieuw logo bij, maar vooral ook een visie die snel tastbaar zal worden. Kawasaki wil tegen 2030 zijn omzet meer dan verdubbelen van iets meer dan 400 miljard yen naar 1 triljoen yen. Omgerekend in euro’s is dat nog steeds duizelingwekkend, zo’n 7,7 miljard euro. De jackpot van euro Millions lijkt plots een peulschil.

Carbon neutraal

Belangrijker voor de consument en de dealer is de komst van een massa nieuwe modellen. Kawasaki is het eerste Japanse merk dat héél duidelijk stelt dat ze op termijn carbon neutraal willen worden en dat er in de komende jaren al heel wat modellen zullen komen die van die visie getuigen. Verwacht elektrische en wel hybride Kawa’s maar ook een verdere ontwikkeling van de krachtbronnen op waterstof. Dat alles naast de bestaande modellen. Op langere termijn, tegen 2035 wil Kawasaki al zijn belangrijke modellen (ook) elektrisch aanbieden. En nog opvallender: het is het plan om er tegen 2025 al 10 op de markt te brengen.

Innovatie maar met behoud van traditie

Het gebruik van hydrogene brandstof (en dus carbon neutraal) is een ander focus punt voor Kawasaki Motors Ltd. Het groene merk zal zijn naam dus ook op een ander vlak waar maken. Maar ook in de traditionele modellen wordt een grote toestroom van nieuwe modellen aangekondigd. De meest recente daarvan is Z650RS, waarover je hier alles kunt lezen. De dealers krijgen een (nog) belangrijkere rol en Kawasaki zag dat het online gebruik en het lezen van de E-zines in vergelijking met 2017 in beide gevallen meer dan vertienvoudigde. Verwacht sterke communicatie en ook een toename van connectiviteit op de motoren.

En dan is er ook nog het Bimota-verhaal. Sinds Kawasaki twee jaar geleden eigenaar werd van het iconische merk, is er al één en ander verschenen, maar niet echt iets tastbaar. In de toekomstvisie is er ook duidelijk aandacht voor Bimota. Héél benieuwd wat dat wordt. We vinden het ook belangrijk dat in deze toekomstvisie ook duidelijk naar de geschiedenis gekeken wordt, met aandacht voor Heritage-modellen en innovatieve motorfietsen, met krachtbronnen zoals we ze nu kennen. Tegen 2025 wil Kawasaki gemiddeld 16 nieuwe modellen per jaar introduceren.

Kawasaki driewielerplannen zijn nog steeds levend, blijkt uit documenten

Gedurfd

Het naar buiten brengen van deze visie is op zich gedurfd. En zelfs een primeur in motorland. Maar je kunt er donder op zeggen dat Kawasaki dit niet doet, als het niet zeker is dat het haalbaar is. Kawasaki belooft veel voor de toekomst. Ze willen meer dan ooit de Good Times Company zijn. Let the good times roll blijft de slogan. Het is op zich al gedurfd dat Japanners een slagzin kiezen waarin een ‘r’ staat. Lefgozers.

Lees hier de Business Policy Briefing van Kawasaki

Samengevat

  • Tegen 2035 carbon neutraal met alle belangrijke modellen
  • Tegen 2025 tien modellen met carbon neutrale aandrijving
  • Verder bouwen aan de ontwikkeling van waterstof aangedreven krachtbronnen
  • Dealernetwerk verder uitbouwen en ondersteunen
  • Aandacht voor communicatie online en via E-zines en de relatie met de klant versterken
  • Uitbouw van het merk Bimota
  • Tegen 2025 16 nieuwe modellen per jaar lanceren
  • Voor 2025 15 carbon neutrale/elektrische modellen op de markt brengen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?