zondag 15 december 2024

Kawasaki overweegt hybride Versys-model

Kawasaki beweegt zich voorwaarts richting de toekomst met zijn hybride motorfietsen. Na de introductie van de Ninja 7 Hybrid in 2023, gebaseerd op een eerder getoond prototype op de EICMA in 2022, verraste Kawasaki ons met de Z7 Hybrid die dezelfde technologie gebruikt. Nu gaan er geruchten dat ze hun hybride assortiment willen uitbreiden met een mogelijke Versys 7 Hybrid.

Uit recentelijk ingediende patenten in Japan blijkt dat Kawasaki werkt aan een hybride motorfiets die sterk lijkt op de Versys. Met een parallel-twin van 451cc, lange veerwegen, veel grondspeling en een rechte zitpositie lijkt Kawasaki nu ook zijn hybride technologie te willen introduceren in het Adventure-Touring segment.

Kawasaki H2 HySE: Het eerste prototype van de waterstofmotorfiets

Het patent heeft betrekking op het koelsysteem dat al wordt gebruikt bij de Ninja 7 Hybrid- en Z7 Hybrid-modellen. Wat interessant is aan deze patenten, is dat dit het eerste teken is van een Versys-achtig ontwerp in combinatie met hybride technologie. Eerdere octrooien toonden ofwel het ontwerp van de Ninja 7 Hybrid of abstracte, generieke modellen. Hoewel de octrooitekeningen dezelfde hoofdcomponenten laten zien als de Ninja 7 Hybrid- en Z7 Hybrid-modellen, ontbreekt het accupakket onder het zadel.

De groeiende populariteit van adventure-motorfietsen suggereert dat een Versys 7 Hybrid goede verkoopcijfers zou kunnen behalen. Vooral de combinatie van het bereik en de brandstofefficiëntie van de hybride aandrijving zou motorrijders kunnen aantrekken. Bovendien is het extra gewicht van de twee aandrijfsystemen (verbrandingsmotor en elektrische motor) in dit segment minder merkbaar. Een andere interessante functie zou de geautomatiseerde koppeling kunnen zijn, vergelijkbaar met het DCT-systeem van Honda’s Africa Twin.

Techniek Kawasaki Ninja 7 Hybrid: het verhaal dat de persmap niet vertelde

Hoewel er geen garantie is dat Kawasaki daadwerkelijk een Versys 7 Hybrid zal produceren, suggereren de patenten wel dat het bedrijf serieus overweegt om hun hybride aanbod uit te breiden. Het zou een spannende toevoeging zijn aan Kawasaki’s line-up en een blijk geven van hun voortdurende streven naar innovatie.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen