13 C
Nederland
donderdag 30 juni 2022

Kawasaki Tour-Motor

Op 30 juni werd het startschot gegeven voor de 99e Tour de France. Uiteraard is de hoofdrol in de Tour de France weggelegd voor de trapfiets, maar de motorfietsen hebben ook een zeer belangrijke rol in de Tour. Op basis van een samenwerking tussen de Tourorganisator ASO en Kawasaki Frankrijk rijden er 27 1400GTR’s mee in de koers van dit jaar.

De samenwerking met Kawasaki is het oudste bestaande partnership van de Tour de France. Sinds 1977 verleent Kawasaki ieder jaar zonder onderbreking z’n medewerking aan de Tour de France. Dat maakt van de Kawasaki 1400GTR de officiële motor van de Tour de France.

De 27 Kawasaki’s worden bestuurd door ervaren motorrijders die in sommige gevallen al meer dan 15 jaar deel uitmaken van de Tourkaravaan. Samen met hun passagiers vervullen ze elk een specifieke functie in het peloton. Er zijn onder meer zes wedstrijdcommissarissen, twee juryleden die specifiek de aankomst in de gaten houden, twee fotografen, één wedstrijddokter, drie motoren die het verkeer helpen regelen, drie journalisten en twee waterdragers. Maar de bekendste is wellicht de Ardoisier, de bordjesman, de gele motor die op een krijtbordje de tijdsverschillen toont.

De Kawasaki 1400GTR-fietsen die in de Tour gebruikt worden, verschillen nauwelijks van de gewone productiemotoren. Uiteraard is de meest opvallende aanpassing de striping. Zeventien motoren zijn voorzien van een expliciete Kawasaki striping, de twee waterdragers zijn gehuld in een striping van sponsors Vittel en Powerbar, zes motoren zitten in een AG2R-jasje, de medische motor is wit met een blauw kruis en de motor van de Ardoisier is opvallend geel.
Naast de striping voegt ASO ook een extra radio en antenne toe aan iedere motor, zodat ze te allen tijde met elkaar in contact staan. Een derde opvallende aanpassing zit op slechts twee van de 27 machines: de waterdragers zijn voorzien van zijkoffers met gaten. Op die manier kunnen twaalf flessen (zes in elke koffer) water gemakkelijk uitgedeeld worden.
 

Kawasaki staat klaar met een peloton aan 1400GTR-motoren voor de 99e Tour de France!

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen