Kawasaki W800 Cross: fijne special van MRS Oficina

De Kawasaki W800 Cross is een prachtige creatie van het Parijse MRS Oficina. In samenwerking met Kawasaki France bouwden ze een cross/scrambler met vintage smaak, gebouwd rond het Kawasaki W800-blok.

Kawasaki W800 Cross

De Kawasaki W800, en daarvoor de W650, is een klassieke motorfiets die wereldwijd op vele manieren wordt aangepast. Er bestaat dan ook lange lijst van speciale onderdelen. Een succes dat te danken is aan de succesformule. Het was een van de eerste moderne klassieker. Het parallel-twin-blok is technisch helemaal bij de tijd, met een mooie klassieke uitstraling.

Vierde Kawasaki-special

De special is een scrambler geïnspireerd op races van weleer en is gebouwd rond het blok van de W800. Dit werk is te danken aan Mário Raphael Soares, het kloppend hart van het Parijse MRS Oficina. Enige tijd geleden keerde hij terug naar zijn geboorteland Portugal en opende een werkplaats in zijn geboortestad Chaves.
Het W800 Cross is de vierde special gemaakt in samenwerking met Kawasaki France. De bouw heeft vierhonderd uur werk gevergd. Het is geen eenvoudige motor met een vintage uitstraling omdat Soares het verleden wilde mengen met enkele moderne componenten van het nieuwe chassis.

Wat standaard overblijft is het Kawasaki-blok van 773 cc en 48 pk. De uitlaten hebben een haast vrije loop en hebben twee kleine dB-killers. De ECU is geüpdatet en het frame aangepast.

Blauw/groene kleur verwijst naar KX 500

Om esthetische redenen werd de tank verkleind, terwijl de injectiepomp in een kleine extra tank werd ondergebracht. Dat zit verborgen onder het zadel.
De vintagestijl aluminium spatborden zijn met de hand gemaakt en er zijn nummerplaten toegevoegd aan de zijkanten van de motor en op de plaats van de koplamp. De motorbeschermer, die aan de voorkant omhoog komt is gemaakt van een plaat aluminium. Het korte zadel van de Kawasaki W800 Cross heeft een blauwe suède bekleding. De kleurstelling groen en blauw is een vingerwijzing naar kleuren van de Kawasaki KX 500 uit het begin van de jaren 80.

De voorkant is voorzien van een Showa upside-down vork. Die zijn samen met de voetsteunen afkomstig van een Kawasaki KX450F. De achterbrug, een aftermarket product, is ingekort en aangepast om de op maat gemaakte Öhlins-schokdempers te kunnen monteren. De Excel-wielen, in de maten 21 en 18 inch, zijn gemonteerd op Talon-naven en de banden zijn Bridgestone motorcross-banden.

2021 Kawasaki W800 eert 55 jaar W(ereld)-erfgoed

Overwinning van Eli Tomac

Specialist Beringer heeft de schijven, remklauwen en hoofdremcilinders geleverd. Het Renthal-stuur is van aluminium en heeft een dwarsbalk. Ten slotte is het elektrische systeem gereduceerd, waardoor het verlichtingssysteem is verwijderd. De logo’s op de tank van de Kawasaki W800 Cross en het zadel herinneren aan de W-serie en de nummer 1 herinnert de overwinning van Eli Tomac in het laatste AMA Supercross-kampioenschap.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?