Kawasaki ZX-25R draait 17.000 tpm

Gokken en gissen zorgt voor brokken en missen, maar dat Kawasaki’s aanstaande ZX-25R een hoogtoerig bommetje zou worden, konden we wel raden. Inmiddels weten we dat ‘ie zeker 17.000 (!) tpm draait…

Bijna dertig jaar geleden, toen de Japanse fabrikanten allemaal 250cc viercilinders hadden, waren we al onder de indruk. Motoren als de Honda CBR250RR, de FZR250 van Yamaha en de Suzuki GSX-R250 hadden stuk voor stuk zeker 17.000 tpm op de toerenteller staan. De Kawasaki ZXR250 idem dito.

Juist de fabrikant van die laatste, onthulde verleden jaar de ZX-25R; een 250cc vier-in-lijn met een rode lijn die begint bij 17.000 tpm. In een tijd dat emissie-eisen dergelijke hoogtoerige machines naar de geschiedenisboeken verwijzen, vindt Kawasaki blijkbaar dat het tijd is voor een comeback.

Kawasaki ZXR250 1995

Toeren draaien is nodig om vermogen uit een dergelijk klein motorblok te persen.

Toeren draaien is nodig om vermogen uit een dergelijk klein motorblok te persen, maar veelal is dat niet bepaald voordelig voor het verbruik of de uitstoot. Kleine boodschappenautootjes als een VW up! of een Peugeot 108 zijn zuinig, toch? Klopt. Mits ze op zijn meest zo’n 80 kilometer per uur rijden. Snelheden die je haalt als je – zeg – boodschappen gaat doen. Op de snelweg moeten ze zo hard werken dat ze plots toch heel dorstig blijken. Zo ook met kleine motoren.

Wil dat zeggen dat we kleine jankende sportmotoren dan maar vaarwel moeten zeggen of genoegen moeten nemen met koppelrijke en wat meer bemeten tweecilinders? Blijkbaar niet. Overigens hebben we behalve beeld van de toerenteller nog niet veel meer concreets over de Kawasaki ZX-25R te melden. Wel schijnt het blok tussen de 45 en 50 pk te gaan produceren. Logica gebiedt dat het waarschijnlijk rond de 48 pk uitkomen zal, in lijn met de 35 kW-wetgeving van het A2-beginnersrijbewijs. De Japanse 250-vierpitters van weleer haalden ook zo’n 45 pk uit vier kleine verbrandingskamers – met moderne injectie en productietechnieken moet dat anno nu ook wel lukken. Zelfs met beperkende emissie-eisen erbij.

Rest nog altijd wel de vraag of we ooit een NL-sticker op een kentekenplaat gaan zien bij een ZX-25R. Met 45 pk zou de groene 250 namelijk finaal in het vaarwater van de Ninja 400 terechtkomen. Concurrentie in eigen gelederen zal – zeker met een nicheproduct als de ZX-25R beloofd te zijn – niet de bedoeling zijn.

Kortom, Kawasaki heeft de kaarten in handen en dan komt het waarschijnlijk allemaal aan op vraag en aanbod.

Aan emissie-eisen zal een eventueel uitblijven van een Nederlandse typegoedkeuring trouwens niet liggen. Momenteel richt Kawasaki de pijlen op de Aziatische markt, waar emissie-eisen ook strenger worden. In India gaat vanaf dit voorjaar bijvoorbeeld zelfs een eisenpakket in dat het onze gruwelijk vervuilend doet lijken.

Kortom, Kawasaki heeft de kaarten in handen en dan komt het waarschijnlijk allemaal aan op vraag en aanbod. Wil de Europeaan – wil de Nederlander – een trommelvliezen verscheurende toeren schreeuwende 250cc-sportmotorfiets? Dan heeft het een kans.

Zeg nou zelf; zelfs de bijna dertig jaar oude voorganger klinkt al waanzinnig!

Foto’s: Kawasaki
Video: Youtube.com

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?