Politie Suriname krijgt ‘nieuwe’ Yamaha’s

Je kunt het je haast niet voorstellen, maar in Suriname heeft de politie daar met ingang van het nieuwe jaar beschikking gekregen over tachtig nieuwe politiemotoren. Die nieuwe Yamaha’s zijn alleen geen Tracer 700‘s…

De Surinaamse politie heeft namelijk een vloot Yamaha XJ900’s in ontvangst genomen. Wat je wellicht herkent als de XJ900S Diversion, wordt in Nederland al sinds 2004 niet meer verkocht. In politietrim worden ze daarentegen nog altijd uitvoerig ingezet in maar liefst veertig landen.

Deze vloot nieuwe XJ900P’s – waar de P voor politie staat, uiteraard – worden bij de bestaande Yamaha’s gevoegd die Suriname al langer als politiemotoren in gebruik hadden.

Het is voor ons in Nederland moeilijk voor te stellen dat de politie met luchtgekoelde 900cc vierpitters rond zou rijden – anders wel door het ontbreken van ABS. Met nog geen 100 pk zullen maar weinig agenten staan te trappelen hun BMW R1200RT of Yamaha Tracer 700 – of Zero DSR… – in te ruilen voor deze XJ900P’s. Toch zit er logica in de beslissing van de Surinaamse aanbesteding.

Suriname’s ‘nieuwe’ Yamaha XJ900P-politiemachines doen an sich wel een wenkbrauwtje fronzen…

Nog altijd rijden legio XJ900S Diversions rond op de Nederlandse wegen, simpelweg omdat ze het nog doen. In de geliefde MOTO73-rubriek Marathonmotor kwamen over de jaren vijf Yamaha XJ900’s aan bod. De laagste kilometerstand die we optekenden lag op 122.998 km. Indrukwekkend als dat is, volgen er twee met een kleine anderhalve ton. Al valt dat nog mee, aangezien er zelfs een XJ met 228.000 kilometer op de teller bij Van Sleeuwen op de bank belandde. Toppunt? In 2013 had Marathonmotor een XJ900S Diversion te gast met een kilometerstrand van maar liefst 290.000 kilometer.

Kortom, ja, Suriname’s ‘nieuwe’ Yamaha XJ900P-politiemachines doen an sich wel een wenkbrauwtje fronzen. Toch blijken ze voor langdurig gebruik uitermate geschikt.

Overigens zelf een Yamaha XJ900 met een bewonderenswaardige kilometerstand in je bezit? Of een andere motor die het predicaat Marathonmotor wel verdiend heeft? Stuur een mail naar marathonmotor@mpsadventure.nl en geef je op voor de MOTO73 Marathonmotor-rubriek!

Foto’s: Yamaha

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?