donderdag 25 april 2024

Lanceert Honda naast CB350 Caféracer een Scrambler?

In India is iets opvallends aan de gang. Nadat Royal Enfield de Meteor 350 aankondigde, reageerde Honda met de H’ness CB350, een kek-ogende eencilinder. Dat werkte op twee manieren. Iedereen sprak een paar dagen over de Honda CB350 en het dwong Enfield om zijn strategie voor de Meteor 350 te heroverwegen.

Maar Royal Enfield kreeg niet de tijd. Door Honda aangejaagd of niet: Het duurde slechts een paar dagen voordat de geruchten over nog een CB350 de kop opstaken: een caféracer. Twee maanden na de introductie van de nieuwe H’ness CB350 – op de foto boven – is er niet alleen een bevestiging van de CB350 caféracer. Er komt blijkbaar ook een scrambler-versie aan.

Nog meer geruchten

Begin oktober 2020 berichtte de Indiase website Gaadi Waadi als eerste over gerucht van de CB350 Café en RS. Ze omschreven het als ‘exclusief nieuws’. De site joeg het gerucht verder aan en schreef dat er volgens de bron niet alleen een CB350 Café in de maak is, maar dat de Honda binnen nu en zes weken geïntroduceerd wordt.

2020 Honda H’ness CB350

Bovenop al die speculaties legt de Japanse publicatie Young Machine nog een extra laag: bronnen beweren dat er ook een Honda CB350 Scrambler in de pijplijn zit. Die zou in de zomer worden geïntroduceerd, na de lancering van de ‘standaard’ Honda CB350 in Japan.

Hardware veranderen

Of Honda nu werkt aan een caféracer of een scrambler of beide, voor de twee versies hoeft de maker alleen maar een paar stukjes hardware te veranderen. Het chassis en het blok zullen naar verwachting over de hele linie hetzelfde zijn.

De caféracer heeft waarschijnlijk een paar clip-ons, een tophalf en misschien een solozadel met cover, terwijl de scrambler is voorzien van spaakwielen en een hooggeplaatste uitlaat met een hitteschild. Een beetje zoals Young Machine dat in gedachten heeft.

Naar de Benelux?

Eerlijk gezegd kunnen wij beide versies wel waarderen. Of in de Benelux een single-powered Honda CB350 aanslaat? Geen idee, je zou denken van niet. Maar als je weet hoeveel er gesleuteld wordt aan oude, lichte een- en tweecilinders, waarom dan niet een aantrekkelijk geprijsde CB350 en kijken wat het doet?

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen