Legendarisch motormerk herleeft

Sarolea begint na jaren afwezigheid aan een tweede leven. De Luikse motorfabrikant staakte in 1960 de productie van motoren, maar keert dit jaar terug met een elektrische racer. De Belgen maken het zichzelf niet makkelijk door direct te debuteren op de Isle of Man. OP 26 april presenteert Sarolea de SP7 racemachine op het circuit van Mettet.

Volledig carbon
De SP7 is de eerste Sarolea die niet op benzine loopt, maar op stroom. De motor van de elektrische racer produceert 180 pk en 400 Nm aan koppel. Dankzij de uitgekiende stroomlijn en het gewicht van 200 kilo is dat goed voor een topsnelheid van 250 km/h. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden zijn de achtervork en het frame van koolstofvezel. Aerodynamica speelt niet alleen een grote rol bij een hoge topsnelheid, maar ook bij het beperken van het stroomgebruik. De race op Man is 60 kilometer lang, actieradius is dus een niet te onderschatten factor.

Vertrouwd terrein
Wapenfabrikant Sarolea bouwde in 1900 zijn eerste motorfiets en startte twee jaar later met racen. De Belgen behaalden successen in wegrace, heuvelklimwedstrijden, board track races en in een latere fase ook crossmotoren.

*UPDATE*

Inmiddels heeft de Sarolea zijn wereldpremiere gehad op het circuit van Mettet. Meer informatie en beeld vind je hier.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.