Dit was het GP-weekend op Valencia

MotoGP – Marquez sluit in stijl af
Hoewel Andrea Iannone een tijdlang de leiding in handen nam tijdens de laatste Grand Prix van het jaar was het toch al vrij snel duidelijk dat de winst uiteindelijk bij Marc Marquez terechtkwam. Daarmee boekte hij wederom een record, namelijk de meeste overwinningen in een MotoGP-seizoen (dertien stuks). De Spanjaard moest van de tweede startrij enkele plekken goedmaken en deed dat zeer effectief. Achter Rossi ging hij de jacht aan op Iannone en op het moment dat de Italiaan terugzakte, passeerde Marquez zijn grote idool en greep een rondje later de leiding over van Ducati’s nieuwe fabriekscoureur Iannone. Daarna kon Marquez vrij snel weglopen, echter door wat spatjes regen werd hij gehinderd om zijn voorsprong te vergroten. Rossi kon zelfs het gat wat verkleinen, maar tot een aanval kwam het niet. Met een droge baan zette Marquez weer het gas er vol op en liep weer weg. Enkele ronden voor het einde viel er wederom wat regen uit de hemel en Lorenzo, liggend op plek zes, gokte dat het door zette. Hij en Iannone kwamen dan ook de pits in om van machine en banden te wisselen. Het bleek een verkeerde keuze te zijn, want wederom stopte de regen en moest Lorenzo uiteindelijk wederom de pits opzoeken met versleten regenbanden. Al buiten de punten geraakt, stopte hij vroegtijdig zijn 2015-seizoen. Hierdoor was Rossi helemaal zeker van zijn tweede plek in de eindstand. De herboren Italiaan was de gehele wedstrijd sowieso al the best of the rest geweest en ook Dani Pedrosa werd op flinke afstand gezet door Rossi. Achter Pedrosa, die in Valencia derde werd, waren Ducati-coureur Andrea Dovizioso en Cal Crutchlow tot aan de streep met elkaar in gevecht. Slechts eenmaal wist de Brit dit seizoen zijn teamgenoot te verslaan en daar bleef het ook bij. Dovizioso was ook in Valencia de sterkste en eindigde op die manier een prima tweede seizoen op de Desmosedici met een vijfde plaats in de eindstand. Suzuki’s debuut verliep minder voorspoedig. Randy de Puniet stuurde na elf ronden zijn GSX-RR de pits in, met een technisch probleem als oorzaak van zijn uitvallen. Volgend jaar staan er overigens twee Suzuki’s op de startgrid, met Aleix Espargaro en Maverick Viñales aan het stuur.
Moto2 – Lüthi profiteert van fout Rabat
De gehele race waren Thomas Lüthi en Tito Rabat met elkaar in gevecht. Een mooie strijd, die pas in de laatste meters onverwacht beslist werd. Ronde na ronde zette beide mannen het record van snelste ronde steeds scherper neer en het tweetal was daardoor veel te snel voor de rest van het veld. Lüthi viel uiteindelijk Rabat enkele malen aan, maar de wereldkampioen wist die pogingen telkens te pareren. In de laatste ronde probeerde de Zwitser wederom Rabat voorbij te gaan, maar zijn aanval mislukte wederom. Hij verloor daarbij wat tijd en kon zodoende geen tweede aanval meer inzetten, hoewel hij nog wel probeerde om in de buurt van de Kalex-coureur te komen. Dat lukte redelijk, maar met het ingaan van de laatste bocht was de afstand naar Rabat te groot. De Spanjaard kon zijn achtste overwinning gaan boeken, maar op het rechte eind ging het toch nog fout. Zijn run naar de lijn haperde door een probleem aan de benzinetoevoer, waardoor Lüthi alsnog voorbij Rabat kon komen. De tweede overwinning voor het seizoen van de Zwitser. Achter het snelle duo kwam Johann Zarco als derde over de finish en gaf op die manier een mooi afscheidscadeau aan Caterham. Na een seizoen stopt dit merk in de Moto2. Een prima einde van het seizoen was ook weggelegd voor Luis Salom. De Spanjaard kende een moeilijk debuut in de Moto2, maar liet nu weer eens zijn talent zien. Zijn teamgenoot Maverick Viñales stond op dat moment al onder de douche. De toekomstig MotoGP-coureur ging in de fout en kwam in aanraking met Mika Kallio. De twee waren nog aan het vechten voor het vice-wereldkampioenschap, maar door deze botsing was dat klaar. Viñales moest punten goed maken op Kallio, iets dat daardoor niet meer lukte.
Moto3 – Titel naar Marquez
De enige race waar nog een wereldtitel te vergeven was, was de Moto3. Jack Miller en Alex Marquez maakten daar nog kans op. Elf punten verschil moesten goedgemaakt worden door de Australiër en dat leek op sommige momenten te gaan lukken. Miller was snel, domineerde in de kopgroep en was uiteindelijk ook de sterkste coureur. Om zoveel mogelijk kansen te behouden, moest hij ook zien te winnen en proberen te zorgen om de kopgroep zo groot mogelijk te houden. In de slotfase ging dat echter fout, waardoor hij zelf in het gedrang kwam en in aanraking kwam met Marquez. Beide coureurs moesten daardoor weer terug zien te komen, op het moment dat Isaac Viñales er vandoor ging. Hij pakte een ruime marge op de rest, maar Miller moest en zou hem terughalen. Met nog enkele ronden te gaan, zette Miller zeer snelle tijden neer en kon zo uiteindelijk het gat dichten en Viñales zelfs voorbij gaan. In zijn kielzog ging Alex Marquez mee en de derde plek die hij op dat moment vasthield, was voldoende voor hem om wereldkampioen te worden. Danny Kent wilde dat echter voorkomen en zette de aanval in op Marquez. Hij probeerde zijn vriend Jack Miller op die manier te helpen, maar kwam uiteindelijk net tekort om de beslissende factor in de titelstrijd te zijn. Door een fout in de laatste ronde kwam Kent te ver van Marquez te rijden. De titel was binnen, waardoor nu twee broers in hetzelfde jaar wereldkampioen zijn, een unicum. 

De Nederlanders wisten in de laatste race van het seizoen geen punten te pakken. Jasper Iwema sloot de race als twintigste af, terwijl Scott Deroue wederom de finish niet zag. Na acht ronden besloot hij om de pits op te zoeken. Zijn debuut in de GP’s kende zodoende een vervelend einde. 

Foto’s: 2Snap

Voor uitslagen ga je naar www.motogp.com

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.