woensdag 5 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Lucky Explorer project: 15.000 pre-orders ontvangen

15.000 pre-orders voor de MV Agusta Lucky Explorer 9.5 en 5.5, gelanceerd op Eicma 2021. Dit werd aangekondigd door CEO Timur Sardarov in een interview voor Il Sole 24 Ore.

Ongelooflijke cijfers, als we bedenken dat de prijzen en lanceerdata van de twee MV Agusta ADV’s nog niet bekend zijn. Bovendien is het aantal boekingen dat MV ontvangt, veel groter dan het aantal motorfietsen dat in 2021 zal worden verkocht, namelijk 5.000 eenheden.

Nu leek succes voor de twee motorfietsen ook wel in de lucht te hangen, gezien de belangstelling die beide motorfietsen op de show van Milaan wekten.

Voor MV Agusta zijn twee jaar van intensief werk gepland, noodzakelijk om aan de eisen van de liefhebbers te voldoen. De CEO is in het interview vol vertrouwen: als de beperkingen in verband met de pandemie voorbij is, blijft de doelstelling haalbaar. Het probleem van vertragingen als gevolg van chip-schaarste en de stijgende kosten van sommige grondstoffen blijven echter bestaan.

DesertX vs Lucky Explorer: wie heeft erfgenaam van Cagiva Elefant?

Zoals we al weten, wilde MV Agusta de harten van de liefhebbers aanspreken met twee motorfietsen die een eerbetoon zijn aan de geschiedenis van Cagiva en zijn successen in Afrikaanse enduroritten.

De 5.5 is de goedkoopste, gebaseerd op de succesvolle Benelli TRK 502, en wordt gebouwd in samenwerking met de partner QJ. Het blok is een tweecilinder-in-lijn met dubbele bovenliggende nokkenassen en vloeistofkoeling. De cilinderinhoud is 550 cc en wordt uitsluitend voor dit model gemaakt.

In de 9.5 daarentegen monteert MV Agusta de driecilindermotor van 930 cc, met een vermogen van 123 pk bij 10.000 tpm en een maximumkoppel van 102 Nm bij 7.000 tpm. De motorfiets is gebaseerd op de huidige 800-blokken waarmee andere MV-modellen zijn uitgerust, maar neemt in cilinderinhoud toe, terwijl de totale afmetingen gelijk blijven.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen