13 C
Nederland
zaterdag 20 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Modern, maar toch zo retro: Indian Chief El Camino

Nieuwsgierig als ik ben naar nieuwe customize projecten viel mij oog op een nieuw project van meesterbouwer Roland Sands: De Indian Chief El Camino.

Indian Motorcycle lanceerde de nieuwste generatie van zijn Chief-platform in februari 2021. Terwijl het merk de cruiser een update gaf met een uitgeklede styling, een nieuw chassis en een elektronisch pakket, leende de 2022 Chief zich uitstekend om te customizen. Dat feit is Indian ook niet ontgaan, want het bedrijf lanceert het hele jaar door een reeks bouwopdrachten.

Roland Sands

Vreemd genoeg was meesterbouwer Roland Sands niet van de partij, maar dat weerhield hem er niet van om een van de meest radicale uitvoeringen van de new-age cruiser af te leveren. Nadat hij een Indian Chief uit 2022 onder zijn hoede had genomen, rukte het team de Thunder Stroke 111-motor eruit en fabriceerde een compleet aangepast frame. Sands staat bekend om het combineren van moderne prestaties met retro-esthetiek, en de El Camino Indian Chief is niet anders.

El Camino Indian Chief: Onderdelen uit 1946

Gebruikmakend van het balhoofd en de voorkant van een Indian uit 1946, heeft de hoofdconstructeur van RSD de rest van het chassis afgemaakt door nieuwe stalen buizen aan het bestaande balhoofd te (brons)solderen. Het throwback frame bootst zelfs de single-line ruggengraat na die gebruikelijk is op hardtail cruisers door een monoshock te monteren op een Indian FTR-stijl achterbrug. Het resultaat is een mash-up van hedendaagse technologie met de looks van weleer.

Mikuni-carburateur

Dat thema wordt voortgezet met een aangepast enkel zadel, een vintage benzinetank en een ouderwets stuur. Hoewel de V-twin met grote boring, de gegoten wielen en het uitlaatsysteem door en door moderne onderdelen zijn, behoudt Sands de verouderde look met een perfect patina op de pijpen en de motorkappen. Het team gaat echter nog een stap verder door de elektrische brandstofinjectie van de Thunder Stroke-motor te vervangen door een Mikuni-carburateur.

Laatste accenten, zoals een vintage Indian luchtinlaatkap en Performance Machine remklauwen gekoppeld aan wave rotors, maken de balans tussen oud en nieuw compleet. Indian mag dan al een customized Chief aan het bouwen zijn, mijn mening is dat de volgende keer is het bijna verplicht is om Roland Sands aan de line-up van bouwers toe te voegen.

Meer over Roland Sands en de El Camino

Bart Verhoeven
Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen