Motorsportweekeinde: en maar wachten op de MotoGP

Niemand reed waarschijnlijk meer ronden dan Franco Uncini in de BMW safety car afgelopen zondag. Tussen de Moto2- en MotoGP-race op het Tsjechische Brno kwam het plots met bakken uit de hemel, maar wel enkel op start-finish en in de eerste bocht.

Zodoende werd het lang wachten. Wachten wat niet echt beloond werd.

Op Assen gooide sneeuw roet in het eten voor het WK Superbike, evenals de tweede race op Imola. Door regen ditmaal. De Grand Prix van Silverstone vorig jaar was natuurlijk het toppunt; vertraging tot en met, gevolgd door annulering. Gelukkig ging de race op Brno wel van start. Al moesten we er wel lang op wachten. En met reden.

Sneeuw is een lastige, extreme regen op asfalt dat water niet afvoert zoals op Silverstone, ook. Brno, daarentegen, was een ander verhaal.

Brno is nogal een grote, uitgestrekte baan. Als in, het ligt over een groot heuvelachtig gebied uitgespreid. Daardoor kon die ene lokale bui het hele deel rondom de paddock tot een drassige bende maken, terwijl de rest van de baan nagenoeg geheel droog was. Bocht 1 stond blank, de rest niet zo zeer. Opties voor de rijders; twee, en meer niet.

Sneller verdampen

De eerste en laatste bocht waren nat. Dus voor die twee bochten zouden regenbanden soelaas moeten bieden. Ware het niet dat de overige dertien bochten droog of opdrogend waren. Die regenbanden zouden door het immense vermogen van de MotoGP-machines sneller verdampen dan het vocht vanaf het Tsjechische asfalt.

Meer regen leek uit te blijven. Dus slicks monteren zou altijd de eerste optie zijn. Alleen stel je even voor; 23 rijders die het stuk voor stuk gemunt hebben op die ene meter in de apex van bocht 1. Een drijfnatte bocht 1 – op slicks. Bowling gebeurt met tien kegels, hier zou het bowlen met pak hem beet twintig rijders geworden zijn. Zo veel coureurs en maar eentje die in het gedrang komt, kon voor afgrijselijke taferelen zorgen.

Elke andere bocht verderop op het circuit zou minder problematisch zijn in Bijbels natte omstandigheden. Als de GP-rijders wat verder uit elkaar zitten, is er ruimte voor een foutje. Ook op slicks, ook op het nat.

MotoGP Brno

Voorlopig hoofdprogramma

Zodoende besliste de raceleiding er indirect voor om Franco Uncini voorlopig als hoofdprogramma los te laten. Terwijl wij wachtten, en wachtten. Om 13.49 uur, elf minuten voor de start gepland was te beginnen, werd de vertraging afgekondigd. De daadwerkelijke racestart was om 14.40 uur, met 20 ronden in plaats van 21.

Wat volgde, was bepaald niet de spannendste race op Brno ooit, met Marc Marquez ouderwets dominant. De banden vielen keihard door mand en dus werd het op eieren rijden tot de vlag. Met figuurlijk eieren onder de Michelins, kostte het Marquez uiteindelijk 39 minuten en 40 seconden om de finish te bereiken.

Of Uncini de meeste rondjes reed, valt te betwijfelen. Dat hij langer in de baan was dan welke MotoGP-coureur ook zondagmiddag… Dat staat buiten kijf.

Foto’s: 2snap

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?