MV bouwt nieuwe viercilinder

MV Agusta werkt aan een compleet nieuw viercilinderblok. De Italiaanse motorfabrikant levert geen half werk, van het bestaande blok blijft alleen de krukas behouden. Van 2015 tot 2019 moet het nieuwe viercilinderplatform superbikes aandrijven, maar ook naakte motoren als de Brutale. Keuze te over, in 2019 wil MV Agusta zeven nieuwe modellen op de markt hebben gezet.

Vlaggenschip voor RR-modellen
De driecilinders maken weliswaar ruwweg driekwart van de verkopen uit, maar de stekker uit de vier-in-lijn trekken (zoals Triumph ooit deed), is geen optie. “De viercilinder is en blijft het vlaggenschip van MV Agusta”, bezweert eigenaar Giovanni Castiglioni. Het motorblok krijgt daardoor een plekje in vertrouwd exclusieve RR-modellen. De markt vraagt om dergelijk luxe modellen, MV Agusta verkoopt meer RR-modellen dan standaard motoren. 

Koppige Italiaan met raceplannen
In het WK Superbike is MV Agusta succesvol in de Supersport met de F3 675, maar de resultaten in de Superbikes maakten minder indruk. Daarin moet het nieuwe blok verandering brengen. Bovendien brengt nieuwe coureur Leon Camier flink wat ervaring en snelheid mee. Of het genoeg is om de achterstand op andere teams (met veel meer ervaring en circuitkennis) in te halen, moet nog blijken. Castiglioni heeft er zoals verwacht alle vertrouwen in: “We zijn koppige Italianen en stoppen pas als we om de winst mee doen.”

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?