‘Zo’n strandrace zwaar? Ik vind het wel meevallen’

Gisteren kwam het nieuws naar buiten dat er weer een Red Bull Knock Out gereden gaat worden. Zo keert het motorcrossevenement na zeven jaar terug, aangezien de derde en tot dan toe laatste editie in 2008 gehouden werd. Belgisch GP-rijder Steve Ramon won destijds die wedstrijd. Twee jaar ervoor was er Nederlands succes in deze zware strandrace. Marc de Reuver (31) werd de winnaar van de eerste Red Bull Knock Out. Aan de viervoudig GP-winnaar stelden wij enkele vragen over strandracen. 

Wat is het grote verschil tussen een motorcross en een strandrace?
‘Het is toch wel een andere tak van sport en dat zie je vooral aan de ervaren strandrijders als Adrien van Beveren en Jean-Claude Moussé. Zet ze in een GP cross en ze doen totaal niet mee. Je moet met een strandrace veel verder vooruit kijken, en ook slimmer zijn. Daarnaast zijn technische rijders in het voordeel, want daar wordt zo’n lange race niet zwaar voor. Ook de motor moet je anders prepareren. Er zit een lang recht stuk in, dus je moet anders gearen. Al moet je daar ook weer niet te ver in doorslaan, want dan kom je in de problemen als het op acceleratie aankomt.’  

Red Bull Knock Out en andere bekende strandraces staan bekend als een ware uitputtingsslag. Passen rijders dan ook hun trainingsschema aan op dit soort races?
‘Aan mijn conditie tijdens het crossseizoen heb ik voldoende. Ze zeggen altijd dat zo’n strandrace heel zwaar is, maar ik vind dat wel meevallen. In de tijd van de Knock Out heb ik dat wel geroepen, maar dat was vooral omdat Red Bull toen een sponsor van me was. Ze wilden dat graag, moest vooral vaak het woord bizar gebruiken. Maar je kunt natuurlijk op het lange rechte stuk gewoon uitrusten.’  

Wat is je mooiste herinnering aan de Red Bull Knock Out 2006?
‘Niet omdat ik hem won, maar ze hadden die editie wel de beste lay-out van het circuit. In 2007 en 2008 was het te moeilijk met onder meer die houten schansen, waardoor er nauwelijks spanning aan de kop was. Tijdens de eerste editie had ik Potisek en Ramon kort op me zitten, waardoor de finish zeer spannend was.’ 

Dat was je eerste race met het Yamaha GP-team van Rinaldi, dus waarschijnlijk had je toen topmateriaal meegenomen naar de Red Bull KnockOut?
‘Nee joh, juist helemaal niet. Ik stond gewoon met een standaard Yamaha aan de start. Zo uit de winkel getrokken, enkel een andere uitlaat en groter voortandwiel. Nu lukt dat niet meer. Zo reed ik vorig jaar Le Touquet (beroemde strandrace, red.) met een standaard crossmotor en werd zesde. Nu doe ik weer mee, maar we gaan wel proberen om een ander blok te gebruiken.’  

Je won de eerste editie van de Knock Out en verdiende daar 15.000 euro mee. Heb je iets leuks van dat geld gekocht?
‘In die tijd verdiende ik zoveel geld, dat dit bedrag niet veel voorstelde. Helaas alles opgemaakt, dus nu zou ik er een moord voor doen. Ik zal er overigens vast iets leuks van gekocht hebben, maar ik zou niet weten wat. Zal vast iets voor de auto zijn geweest.’

We gaan ervan uit dat je mee gaat doen. Maak je nog kans op de eindzege, tegen alle jonge honden?
‘Zo’n strandrace, dat heeft niets met leeftijd te maken. Kijk maar naar Van Beveren en Moussé, die zijn samen 85 of zoiets. Die moeten tijdens een WK motorcross na vier rondjes aan het zuurstof. Je moet gewoon een goede conditie hebben, meer niet. Wat dat betreft hebben die jonge honden geen voordeel, eerder een nadeel. Die zijn veel te gretig.’   

Foto’s: Red Bull Content Pool

[justified_image_grid ids=21436,21437,21438,21439,21440,21441,21442,21443,21444,21445,21446,21447,21448,21449,21450]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.