Naakte Fireblade aan de horizon?

Onze concullega’s aan de overkant van de Noordzee hebben een digitale tekening gemaakt van wat wel eens de opvolger van Honda’s CB1000R zou kunnen zijn, en wij weten zelf dondersgoed waarom het tijd is voor een dergelijke machine.

De laatste CB1000R ging met stille trom af, maar dateert inmiddels ook al van 2007. Het voelt misschien niet als lang geleden, maar desondanks is het echt al tien jaar geleden sinds die bijzondere naked gepresenteerd werd, met zijn vierspaakswielen en enkelzijdige achterbrug. En aangezien het supernaked segment op hoge toeren draait, is het hoogtijd dat Honda zich er ook in gaat mengen en als we MCN moeten geloven, dan begint dat nieuwe Honda-supernakedtijdperk op de EICMA in november van dit jaar.

Om wat voor reden dan ook, denken de Engelsen dat Honda voor de nieuwe naked-Blade inspiratie haalt uit het CB1100TR Concept. Het jaren tachtig-thema zou op zich een logisch vervolg zijn op de sixties- en seventies-stijl café-racers en scramblers van de laatste jaren, en afgaand op de rendering van MCN mag een machine als dat er gerust zijn.

Specificaties?
Uiteraard tasten zowel wij als MCN volledig in het duister wat specificaties betreft, maar afgaand op Honda’s aanpak van totale controle hoeven we niet op de allersterkste naked te rekenen, maar wel eentje die licht en gemakkelijk stuurt. Een 150pk is wel de ondergrens anno 2017, met iets hogere cijfers van de Yamaha MT10 en BMW’s S1000R. Zeker aangezien Suzuki GSX-S1000 voor dit modeljaar ook naar de naar de 148 pk klimt, is 155 een realistische vermogenscijfer voor de nieuwe CB1000R, of hoe de machine ook heten gaat.

Reken er overigens wel op dat Honda in navolging van de concurrentie ook met plus-model komt met alle nodige elektronische hulpmiddelen en nog wat extra’s. Het wachten is nu op de EICMA, maar als we nog een blik over de rendering werpen, worden wij al enthousiast.

Foto: MCN

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?