zaterdag 20 april 2024

Nederlanders: ‘Files minder vaak onacceptabel’

Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) blijkt dat nog slechts 35 procent van de Nederlanders files op autosnelwegen (helemaal) niet acceptabel vindt. In 2010 was dat nog 72 procent.

Op AD.nl sprak men van acceptatie. Hufterig gedrag van medeweggebruikers ergert de Nederlander meer. Daarmee duidt het KiM op zaken als over de vluchtstrook rijden. Het via een tankstation proberen de file in te halen valt ook slecht. Verder vallen agressie op de weg, geluidsoverlast, luchtverontreiniging en verkeersonveiligheid de ondervraagden zwaarder dan de file. Wat het enige aangehaalde alternatief – het openbaar vervoer – betreft, worden agressie, kosten en vertragingen in het openbaar vervoer als een groter vraagstuk ervaren dan files. Geen optie dus.

‘Het is toch een bepaalde gelatenheid’, zo verklaart verkeersdeskundige Koos Spee tegen AD.nl. Over het feit dat we de file steeds meer voor lief nemen vervolgt Spee: ‘Mensen weten ook dat ze dit zichzelf aandoen, omdat ze zo nodig allemaal op dezelfde tijd naar kantoor willen.’ Over de toename aan files door ongelukken is Spee ook uitgesproken: ‘Uit verveling even op je mobiel kijken, dat is tegenwoordig hoe het vaak misgaat.’

Je zou denken dat iemand met verstand van mobiliteit de motorfiets eindelijk eens aanhaalt…

Vergeef ons te spreken voor eigen parochie. Maar je zou denken dat iemand met aanzien en verstand van mobiliteit de motorfiets eindelijk eens aanhaalt. De motorfietsmarkt zit immers opnieuw aardig in de lift – wat meer motorrijders zou moeten betekenen.

Niet alleen is de instelling van de motorrijder anders – defensiever en vlotter over het algemeen. Dat de ruimte die een motorfiets inneemt kleiner is, zou ook in het voordeel moeten spreken. Toegegeven, een beetje defensief rijdende motorrijder neemt met het ‘veiligheidskussen’ heel wat plek in. Alleen blijft een motorrijder, wanneer de onvermijdelijke file zich aandringt, rollen. Dan maar tussen de file door.

Blijkbaar zal de motorrijder zich voorlopig nog wel even tussen de file moeten begeven. Hoe minder weggebruikers zich eraan storen, hoe minder eraan gedaan zal worden. Gelukkig maar dan dat men niet zo gelaten is over mobiele telefoongebruik in het verkeer; nu duimen dat daar ondertussen eens een klinkende oplossing voor bedacht wordt.

Foto: MotorNL

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

1 Reactie

  1. Dat het met de motor tussen de file door, allemaal een beetje vlotter gaat weet een ieder. Ik ben alleen niet honderd procent overtuigd of iedereen weet dat een motorrijder met een aantal
    Inachtnemingen tussen de file door mag rijden. Ik zou zo graag zien dat hier een aandacht aan zou worden besteed. Ik ben ervan overtuigd dat dit dan ook direct het ontevreden gevoel bij de automobilist vandaan haalt wanneer een motorrijder hen inhaalt om de reden dat ze dan weten dat dit geoorloofd is. Een reclamespot zou fantastisch zijn bijvoorbeeld.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen