Nederlanders: ‘Files minder vaak onacceptabel’

Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) blijkt dat nog slechts 35 procent van de Nederlanders files op autosnelwegen (helemaal) niet acceptabel vindt. In 2010 was dat nog 72 procent.

Op AD.nl sprak men van acceptatie. Hufterig gedrag van medeweggebruikers ergert de Nederlander meer. Daarmee duidt het KiM op zaken als over de vluchtstrook rijden. Het via een tankstation proberen de file in te halen valt ook slecht. Verder vallen agressie op de weg, geluidsoverlast, luchtverontreiniging en verkeersonveiligheid de ondervraagden zwaarder dan de file. Wat het enige aangehaalde alternatief – het openbaar vervoer – betreft, worden agressie, kosten en vertragingen in het openbaar vervoer als een groter vraagstuk ervaren dan files. Geen optie dus.

‘Het is toch een bepaalde gelatenheid’, zo verklaart verkeersdeskundige Koos Spee tegen AD.nl. Over het feit dat we de file steeds meer voor lief nemen vervolgt Spee: ‘Mensen weten ook dat ze dit zichzelf aandoen, omdat ze zo nodig allemaal op dezelfde tijd naar kantoor willen.’ Over de toename aan files door ongelukken is Spee ook uitgesproken: ‘Uit verveling even op je mobiel kijken, dat is tegenwoordig hoe het vaak misgaat.’

Je zou denken dat iemand met verstand van mobiliteit de motorfiets eindelijk eens aanhaalt…

Vergeef ons te spreken voor eigen parochie. Maar je zou denken dat iemand met aanzien en verstand van mobiliteit de motorfiets eindelijk eens aanhaalt. De motorfietsmarkt zit immers opnieuw aardig in de lift – wat meer motorrijders zou moeten betekenen.

Niet alleen is de instelling van de motorrijder anders – defensiever en vlotter over het algemeen. Dat de ruimte die een motorfiets inneemt kleiner is, zou ook in het voordeel moeten spreken. Toegegeven, een beetje defensief rijdende motorrijder neemt met het ‘veiligheidskussen’ heel wat plek in. Alleen blijft een motorrijder, wanneer de onvermijdelijke file zich aandringt, rollen. Dan maar tussen de file door.

Blijkbaar zal de motorrijder zich voorlopig nog wel even tussen de file moeten begeven. Hoe minder weggebruikers zich eraan storen, hoe minder eraan gedaan zal worden. Gelukkig maar dan dat men niet zo gelaten is over mobiele telefoongebruik in het verkeer; nu duimen dat daar ondertussen eens een klinkende oplossing voor bedacht wordt.

Foto: MotorNL

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.