woensdag 28 februari 2024

Brekr (NL) onthult zijn eerste motor

Brekr heeft op EICMA zijn eerste (elektrische) motor, de B7000, gepresenteerd. Eerder bracht het Achterhoeks bedrijf al een elektrische scooter en fatbike uit. Nederland is dus een motormerk rijker!

De B7000 is een verbeterde en krachtigere versie van de B4000 scooter en is met een A1-rijbewijs te rijden. Het design van de motor is minimalistisch en de B7000 beschikt over een dubbele accuconfiguratie. Deze is bij de B4000 optioneel, maar de motorfiets krijgt hem standaard mee. De accu’s zijn verder parallel geschakeld en zorgen niet alleen voor genoeg rijbereik, maar ook voor meer vermogen. Een gewicht van 91 kg en een piekvermogen van 7 kW (9,53 pk) zorgen ervoor dat dit een aardig fietsje is.

Daarentegen zijn er wel twee specificaties die verraden dat de Brekr volledig voor stadsverkeer is ontworpen: ten eerste geeft de accucapaciteit van 4,1 kWh de B7000 een bereik tussen de 60 en 100 kilometer rijden, afhankelijk van de rijomstandigheden. Daarnaast gaat hij ook geen snelwegsprintjes winnen met zijn topsnelheid van ruim 70 km/u.

Naast dat de B7000 meer kracht heeft als zijn brommer-broertje, heeft hij ook een nieuw ontworpen gekoppeld remsysteem. Daarnaast is er ook een verbeterde ophanging, met gasveren aan de achterkant.

Rijden op A1-motoren met B-rijbewijs: levensgevaarlijk of mobiliteitsoplossing?

Uit dit alles blijkt dat de Brekr B7000 het waarschijnlijk beter in het buitenland gaat doen, dan in Nederland. In veel andere Europese landen is het namelijk makkelijker om een A1-rijbewijs te halen, of met een B-rijbewijs op een A1-motor te rijden. Daarom is dit segment, in tegenstelling tot ons land, erg populair. In België is het aandeel nieuw verkochte A1-motoren bijvoorbeeld rond de 25 procent. De nieuwe Brekr B7000 is beschikbaar vanaf het tweede kwartaal van 2024 en heeft een startprijs van 7.799 euro.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen