13 C
Nederland
vrijdag 12 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Nieuw oliegekoeld blok voor Suzuki GSX-R 250 SF

De Suzuki GSX-R 250 SF dook in mei dit jaar al op in India. Nu laat Suzuki weten dat de kleine Gixxer deze maand debuteert op de Tokyo Motor Show.

Het grote nieuws is het nieuw ontwikkelde oliegekoelde eencilinder blok. In tegenstelling tot de andere oliegekoelde Suzuki-blokken, werkt de oliekoeling van het nieuwe blok op dezelfde manier als een watergekoeld blok dat het heetste deel van de cilinderkop efficiënt koelt.

Volgens Suzuki’s Chief Engineer Tetsuji Nojiri heeft het blok voldoende potentie om de cilinderinhoud te vergroten waardoor het meer vermogen kan leveren. Dat komt omdat de cilinderkop vrij compact is in vergelijking met het carter. Onderstaande video verduidelijkt de werking van de oliekoeling.

Of de Suzuki GSX-R 250 SF naar Europa komt, laat staan Nederland, weten we niet. Mogelijk dat de officiële onthulling tijdens de Tokyo Motor Show het antwoord geeft op deze vraag.

Specs

  • Blok: 249cc oliegekoelde 4-takt eencilinder SOHC 4-kleppen met oliekoeling.
  • Vermogen: 26 pk bij 9.000 tpm
  • Koppel: 22,51 Nm @ 7.500 tpm
  • Transmissie: 6 versnellingen
  • Zithoogte: 800mm
  • Gewicht: 161 kilo
  • Inhoud brandstoftank: 12 liter
  • Bandenmaat: voor 110 / 70R17, achter 150 / 60R17

Bron: Morebikes

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen