woensdag 28 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Nieuw: Yamaha Ténéré 700 World Raid

Yamaha heeft de Tenere 700 herzien om met een andere variatie op de lichtgewicht ADV te komen. Nu krijgen we de Tenere 700 World Raid, een motor die klaar lijkt te zijn voor rallywedstrijden, maar ook voor lange afstand reizen.

Voor alle duidelijkheid: de World Raid is geen volwaardige Dakar-motor (en zou daar ook niet legaal zijn, want de Dakar-regels beperken machines tot 450 cc of minder). In plaats daarvan is hij bedoeld voor de enthousiastelingen die af-fabriek een adventure bike willen met een hogere specificatie, die geschikt is voor het zwaardere terreinwerk.

Dus, wat is er geüpgraded? Misschien wel de grootste update is de 26-liter dubbele brandstoftank, die lager om de motor zit dan de tank van de standaard T7. Yamaha zegt dat de World Raid een actieradius van 500 kilometer per tank heeft, afhankelijk van de rijomstandigheden, en dat het gedeelde ontwerp voorkomt dat de brandstof gaat klotsen en een negatieve invloed heeft op het rijgedrag.

Er is ook een nieuwe voorvork en schokdemper, met 20 mm meer veerweg voor en achter. De KYB-voorvork heeft een instelbare veervoorspanning en Yamaha zegt dat het binnenwerk lichter is gemaakt om het rijgedrag te verbeteren. Wat de schokdemper betreft, is er een extern reservoir om cavitatie – luchtbellen in de olie – te voorkomen en het aluminium huis zou de warmte beter afvoeren.

Specs en prijzen 2022 Yamaha MT-10 en MT-10 SP

De elektronische voorzieningen zijn ook bijgewerkt om offroad-vriendelijker te zijn. Yamaha heeft de World Raid uitgerust met een ABS-systeem met drie standen; er is de gebruikelijke standaard ABS-stand, met antiblokkeerremmen op het voorwiel en achterwiel. Een tweede stand biedt ABS op het voorwiel en het achterwiel zonder antiblokkeerremmen. Er is een derde stand zonder ABS voor of achter. Yamaha zegt dat het eenvoudig is om de motorfiets terug te schakelen naar standaard ABS voor en achter met een knop, of de motorfiets nu rijdt of niet.

Er is ook een nieuw 5-inch TFT-scherm met drie lay-outs, waaronder een rally-stijl modus die het moet laten functioneren als een race tripmeter: Het Explorer-scherm heeft een modern digitaal ontwerp dat alle belangrijke rijgegevens van de machine weergeeft in een eigentijdse en gemakkelijk af te lezen stijl. Het Street-scherm heeft een toerenteller met een ronde wijzerplaat en naald die een meer conventionele look uit het analoge tijdperk geven, en het Raid-scherm is geïnspireerd op een typisch rallyroadbook en heeft twee onafhankelijke countdown tripmeters die de rijder in staat stellen om de afstand tot het volgende waypoint te zien.

Rond het motorblok is een nieuwe metalen crashbar gemonteerd, en een nieuw radiatorrooster, waarvan we denken dat het bedoeld is voor superieure offroad-bescherming. Yamaha heeft ook een nieuwe set offroad-stijl voetsteunen met verwijderbare rubberen inzetstukken voor comfort.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen