16.9 C
Nederland
dinsdag 17 mei 2022

Zullen middelzware adventures vanaf 2022 domineren?

Als je de afgelopen twee jaar aan een groepsrit hebt meegedaan, heb je waarschijnlijk gemerkt dat het aantal middelzware adventure motorfietsen is toegenomen.

Veel van de groepen waar ik mee reed tijdens seizoen 2021 waren een gelijke mix van middelgewichten en zwaargewichten, zoals de dominante BMW R 1250 GS en KTM 1290 Adventure. Een paar motormerken merkten deze trend een paar jaar geleden al op, wat leidde tot een aantal geweldige nieuwe motoren. De meest opvallende waren de Yamaha Ténéré 700, uitgebracht in 2019 en de KTM 790 Adventure, uitgebracht in 2019.

Reportage: rariteiten uit de motorgeschiedenis

Knallen we door naar 2022 met al z’n nieuwe releases die de categorie verdikt als 20/50 olie in ijskoude temperaturen. Yamaha heeft zijn Ténéré 700 geüpdatet (en staat op het punt om een Raid-model uit te brengen!), KTM heeft zijn 890 Adventure geüpdatet, Ducati heeft de DesertX uitgebracht en Aprilia de Tuareg 660 – om er maar een paar te noemen.

De race voor de nummer 1 positie in de categorie adventure motorfietsen is begonnen. Elke motorfiets lijkt in te spelen op de unieke behoeften van elke rijder, van de lekker doortrapte stijl van de DesertX tot de doe-het-allemaal-goed stijl van de Aprilia Tuareg 660. De motoren uit de middelzware categorie zijn handzaam, levendig en gaan er hard vandoor, ook al kunnen ze niet tippen aan de superbike-snelheden van de grotere jongens.

Hieronder lees je waarom deze middelzware de adventure-motorscene gaan domineren in 2022. We geven je drie redenen.

  • 1. Lagere prijs

Middelzware adventures koten minder. Open deur, maar zo simpel is het. Het prijsverschil varieert, maar om dit in perspectief te plaatsen, neem je de KTM- en Yamaha-lijn van 2022. De KTM 890 Adventure R kost € 17.600,- en de KTM 1290 Adventure R € 23.900,-. De 2022 BMW F850GS kost € 14.550,- en de 2022 BMW R1250GS € 20.850,-.

Ja, de middengewichten moeten het misschien doen met minder sophisticated vering en remmen, maar met een extra € 5 of 6K in de bank, kun je kiezen voor upgrades die je motorfiets naar een hoger niveau tillen.

  • 2. Lagere verzekering

Verzekeringstarieven: minder cc’s betekenen een betere verzekeringspremie. Want in basis telt: hoe groter de motor, hoe hoger de premie. En voor de jongere rijders die toch al extra kosten moeten maken (kleding, helm, handschoenen et cet) besparen met minder cc’s honderden euro’s per jaar.

  • 3. Minder ‘rijangst’

Middelzware adventure-motorfietsen boezemen minder angst in omdat ze gewoon meer benaderbaar zijn. Wanneer rijders beginnen met adventure touring, of het nu een 70-jarige die na 50 jaar toeren met een zware toermotorfiets de overstap maakt of een motorcrosser die op zoek is naar wat plezier, zowel op de weg als offroad, is er angst om met een grotere motor offroad te rijden. Lichtere motorfietsen nemen een deel van die angst weg door hun formaat, gewicht en beter beheersbare pk’s. Maar er zijn ook nadelen.

Negatieve factoren zijn onder andere minder bescherming tegen de elementen en de wind. Als je de R1250GS en de Yamaha Ténéré 700 achter elkaar rijdt in de regen of in het stof, dan weet je precies wat dit betekent. Dit, en de typische strakkere ergonomie en kleinere inhoud van de benzinetank kunnen langeafstands toerrijders afschrikken. Maar die types zijn er maar weinig. Andere nadelen zijn dat de motormerken soms geen topvering of remonderdelen leveren voor middelzware motorfietsen, hoewel er voor praktisch elk fabrieks-onderdeel wel een aftermarket product bestaat.

De 2022 middengewicht mededingers

Een paar middelzware adventure motorfietsen doen veel stof opwaaien in de pers, op forums en sociale media. In een willekeurige volgorde zijn hier de motorfietsen die serieuze interesse wekken voor 2022.

2022 Yamaha Ténéré 700

Voor de Toearegs in de woestijnen van Noord-Afrika betekent Ténéré ofwel ‘eenzaamheid’ ofwel ‘woestijn. Wij houden het op het eerste, omdat de Ténéré 700 alles te maken heeft met ver weg zijn van alles zonder veel rijcomfort op de weg op te offeren. Wat is er niet leuk aan? De motor weegt iets meer dan 200 kilo rijklaar en zijn 689cc-paralleltwin levert 72 pk en 68 Nm, uitgesmeerd over het hele toerenbereik. En de onderhoudsintervallen zijn elke 40.000 kilometer voor klepcontroles, wat de onderhoudskosten drastisch verlaagt. Laat er een vallen. Geen probleem. Teveel gas gegeven? Geen probleem. Heb je te veel plezier? Misschien een probleem als je vanuit eenzaamheid terug moet keren naar het normale leven.

2022 KTM 890 Adventure R

De 890 Adventure R, het boze broertje van de 1290 Adventure R, die in 2021 de 790 Adventure verving, is de ultieme middelgewicht adventure tourer voor wie op zoek is naar KTM-prestaties voor een lagere prijs (€ 6.300,- goedkoper dan de 1290 Adventure R). Voor liefhebbers van offroad is het R-model uitgerust met een zwaardere 48mm WP-voorvork en 263 mm grondspeling, zo’n 20 mm meer dan het basismodel. De paralleltwin van 889 cc levert een pittige 105 pk bij 8.000 tpm. Dat is meer dan genoeg voor het 196 kilo (droog) wegende Oostenrijkse beest, vooral omdat dat vermogen wordt getemd met de allernieuwste KTM-elektronica. De onderhoudsintervallen bedragen 25.000 kilometer, wat extra kosten met zich meebrengt. Maar voor de Ready to Race-fans zijn die extra kosten elke cent waard voor de prestaties.

2022 Ducati DesertX

Na jaren van teasen is Ducati in het middelzware adventure-touring spel gestapt met de DesertX, een motor die duidelijk als doel heeft te concurreren met de KTM 890 Adventure R. Ducati gaat door met het aanbieden van haar beproefde formule van vel pk’s en een lager gewicht. De DesertX wordt geleverd met een 937cc-V-twin geleend van de Multistrada V2 en Monster, maar de desmodromische krachtbron is getuned voor adventure-touring, waardoor de vermogensafgifte voor zowel on- als offroad in balans is. Het vermogen is 110 pk bij 9.250 tpm en 93 Nm-koppel bij 6.500 tpm, meer dan genoeg om de Dakar-stijl motorfiets met een drooggewicht van 202 kilo met gemak naar hoge snelheden te stuwen. Hoewel Ducati de topsnelheid nog moet bevestigen, weten we dat de Multistrada V2 in staat is om 235 km/u te halen en deze DesertX is veel lichter. Voeg daarbij zo’n 250 mm grondspeling en een 21 x 18 inch wielsetup en het echte avontuur is dichterbij dan ooit.

Husqvarna Norden 901

Toen Husqvarna, in 2013 gekocht door de KTM Group, de eerste plaagbeelden van de Norden 901 toonde, zagen velen een wedergeboorte van de eerbiedwaardige KTM 990 Adventure. Dat was/is een zeer gerespecteerde motor binnen de wereld van adventure motorrijden. Ja, de Husqvarna heeft een 990-styling. En ja, de motorfiets is gebouwd op het KTM 890 Adventure-chassis. Maar het resultaat is anders. De Norden 901 past perfect tussen de basis 890 Adventure en 890 Adventure R-modellen. De prijs is € 17.400,-, wat € 200,- goedkoper is dan de KTM 890 Adventure R. Voor wie op zoek is naar wat meer comfort en een opvallende styling, zal de Norden 901 moeilijk te verslaan zijn.

Twee dagen met de Husqvarna Norden 901: de eerste test

Aprilia Tuareg 660

Aprilia is in 2022 ook in het middelzware adventurespel gestapt met zijn Tuareg 660. Dat is een directe concurrent van de Ténéré 700 wat vermogen, omvang en prijs betreft. De Aprilia Tuareg 600 kost € 13.799,-, wat € 1.700,- meer is dan de Ténéré 700. De middengewicht uit Noale volgt dezelfde styling en setup als de anderen. De 659cc-paralleltwin levert een beheersbare 80 pk bij 9.250 tpm, voldoende voor het gewicht van 20 kilo. De motorfiets is voorzien van de broodnodige 21 x 18 inch spaakwielen en 241 mm grondspeling.

2022 Aprilia Tuareg 660 test op Sardinië

De Aprilia is gebouwd om onder alle rijomstandigheden ideale prestaties te leveren, en dat is waar veel rijders uiteindelijk op uit zijn. De Tuareg kan in de modder misschien niet tippen aan zijn Europese tegenhangers, maar zijn algehele capaciteiten zullen voor veel rijders opwegen tegen de offroadmogelijkheden. En de styling is een van de meest unieke binnen het middelzware adventure segment.

Dominantie?

Voor veel motorrijders is de middenweg de enige weg. Helaas hadden adventure-motorrijders in het verleden maar weinig opties. Ofwel je ging voor het rijden op een grote motorfiets met veel inhoud, waardoor je serieus off-road plezier en minder gewicht opofferde. Ofwel je zat vast aan beperkte opties, zoals de eerbiedwaardige Suzuki V-Strom 650, overigens een geweldige motor. De laatste paar jaar is het spel veranderd. Meer en meer middelzware motoren stromen de showrooms binnen, en uiteindelijk ook de straten en onverharde wegen over de hele wereld.

We sluiten af met een oproep: Maak er eens een ritje mee, dan begrijp je misschien waarom deze adventures niet alleen 2022 gaan domineren, maar ook in de toekomst blijven domineren. De overharde weg is nog nooit zo leuk geweest.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen