Nieuwe Adventure gepresenteerd

BMW heeft zoals verwacht de R1200GS Adventure aangepakt. En flink ook! Uiteraard beschikt de nieuwe Adventure over het vloeistofgekoelde boxermotorblok dat vorig jaar debuteerde in de gewone GS. Om de soepelheid in het terrein te bevorderen is de Adventure voorzien van een 950 gram zwaarder vliegwiel en een extra trillingsdemper in de aandrijflijn.

 

Met de inhoud van de 30 liter lichtgewicht aluminium tank is dezelfde actieradius te bereiken als met de 33 liter inhoud van zijn voorganger omdat per kilometer minder benzine nodig is. ABS en ASC (Automatic Stability Control) zijn standaard, waarbij te kiezen is uit de rijmodi ‘regen’ en ‘weg’.

 

De optie rijmodi pro biedt nog eens drie settings: ‘dynamic’, ‘enduro’ en ‘enduro pro’, te activeren met een codeerstekker. Hiermee zijn ABS en ASC en het optionele Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) af te stemmen op specifieke offroad-omstandigheden.

 

Een groter, verstelbaar windscherm – met aan de onderzijde extra luchtgeleiders – en handprotectors zorgen voor betere bescherming tegen weer en wind. Ook nieuw zijn de brede enduro-voetsteunen, verstelbare pedalen en beschermbeugels bij motorblok en tank.

 

De hoge zitpositie moet zorgen voor betere controle. De veerwegen zijn 20 millimeter langer dan die van de GS. De bodemvrijheid is 10 millimeter groter dan die van de vorige Adventure. De zitpositie komt daarmee op 890 millimeter (910 millimeter met de buddyseat in de hoogste stand).

 

De levering van de BMW R 1200 GS Adventure staat voor medio februari 2014 gepland. De verkoopprijs volgt.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.