vrijdag 7 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Nieuwe Harleys zijn binnen

Harley-Davidson heeft de 2016-motoren voorgesteld. De Iron 883 en Forty Eight werden het sterkst gewijzigd, de Softails hebben voortaan allemaal het High Output 103-blok en van de Fat Boy en Softail Slim zijn nu S-Series Limited Editions. Traditiegetrouw vernieuwt Harley met de wisseling van het modeljaar alles tegelijk en dus is er een boel te vertellen.

 

Dark Custom, dat zijn de twee toverwoorden waar Harley-Davidson de komende tijd mee aan de gang gaat. Simpel, rebels, vrijheid, zelfexpressie – dat zijn woorden die je tegenkomt in de berichten van de publiciteitsmachine. Je snapt het gevoel. De Iron 883 kreeg nieuwe vering en demping, een nieuw ontwerp van het zadel en andere wielen. Dat zijn technische zaken, maar ook optisch werd de motor meer in de oude Bobber-stijl getekend. Daarbij quoten we graag een zinssnede uit het ronkende persbericht, omdat we het zelf niet mooier zouden kunnen verwoorden: “Kleuren en afwerkingen voor de Iron 883 zijn gekozen vanwege hun capaciteit om viezigheid en vuil niet te laten opvallen – speciaal voor stadse rijders die ervoor kiezen geen tuinslang te hebben.” 

 

De Forty-Eight heeft naast dezelfde technische vernieuwingen ook meer in het oog springende wijzigingen, zoals de dikke banden. En visueel werden die weer benadrukt door het luchtfiltercover wat kleiner te maken. Belangrijk onderdeel van dit model is de kleine brandstoftank, die misschien niet zo praktisch is, maar wel lekker smoelt.

 

De Fat Boy en Softail Slim zijn er nu ook als S-model. En die donkere, rebelse stijl van de Dark Custom-filosofie zet zich hier duidelijk voort. De Fay Boy S heeft een donkere stijl waar je U tegen zegt. De zwarte lak werd gebruikt voor vrijwel alles, van de dichte wielen tot de koplamp, motorblok, uitlaat en nog talloze andere onderdelen. Maar vooral interssamnt is het het feit dat de S-modellen niet het 103-blok hebben, maar het Screamin’ Eagle 110-blok, dat eigenlijk is voorbehouden aan de CVO-modellen. Bakken met koppel dus.

 

De Softail Slim S heeft ook dat dikke blok, en veel zwarte deatils maar is gespoten in een soort naoorloogse militaire print.

De Softails hebben nu de mogelijkheid tot cruise control vanwege de toepassing van elektronische gasbediening. En deze modellen hebben nu ook allemaal het High Output 103-blok, dat voorheen alleen in de Touring-modellen zat. 

 

De Sportsters zijn wat comfortabeler geworden. Ze hebben nieuwe vering voor en achter en een nieuw zadel, met verbeterde vorm. Vanaf de 2016-modellen hebben de Sportsters ook progressieve vering, die dus bij aanvang soepel zijn en bij dieper inveren harder dempen.

 

Na twee jaar afwezigheid zit er weer een Road Glide Ultra in het programma. Vorig jaar kwam de Road Glide al terug met z’n opavllende haaienbek, en de Ultra voegt daar onder meer een topkoffer aan toe en een verbeterd ophangsysteem voor de zijkoffers. Verder zijn de remmen van de Street 750 verbeterd, maar is ABS nog altijd niet beschikbaar. De komende week rijden we de nieuwe modellen, houd de site dus in de gaten voor meer nieuws!

 

[justified_image_grid ids=22469,22470,22471,22472,22473,22474,22475,22476,22477,22478,22479,22480,22481,22482,22483,22484,22485,22486,22487,22488,22489,22490,22491,22492,22493,22494,22495,22496]

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen