Een van de meest opvallende motorfietsen van Honda is compleet vernieuwd. De Monkey heeft de uiterlijke kenmerken van het origineel, maar is onderhuids uiterst modern, met een USD voorvork, dubbele achtervering, LCD dashboard, op IMU gebaseerde ABS en volledige LED verlichting.
Ook het blok van de Monkey is zo dicht bij het origineel gebleven; een simpele maar robuste 125cc mono-cilinder die getuned is op makkelijk en plezierig stadsgebruik. Het luchtgekoelde benzine injectie blok met een boring x slag van 52,4 x 57,9 en een compressieverhouding van 9,3:1 heeft een topvermogen van 9,4pk (6,9kW) bij 7.000 tpm en een maximaal koppel van 11Nm bij 5.250 tpm. Deze 4-versnellingsbak heeft een verbruik van 1 op 67 km.

Het stalen ruggengraat frame van de Honda Monkey is opnieuw ontworpen om een zo goed mogelijke balans te vinden in stijfheid en het soepele gevoel, zodat de handling en wendbaarheid van de Monkey perfect is. Ongeacht welke wegen of omstandigheden hij ongetwijfeld tegenkomt. Het ovalen kruisgedeelte van de swingarm straalt het ‘ronde’ design thema van de Monkey uit.
De nieuwe Honda Monkey heeft een wielbasis van 1.155mm, een balhoofdhoek en naloop van respectievelijk 25⁰ en 82mm en een zeer kleine draaicirkel van slechts 1,9 meter. Het rijklaargewicht is 107kg, de zadelhoogte bedraagt 775 mm en de grondspeling is 160mm. Het pluche zadel is stevig gevuld met urethaan en biedt maximaal comfort.
De 2018 Monkey is beschikbaar in drie kleuren: Banana Yellow/Ross White, Pearl Nebula Red/Ross White en Pearl Shining Black/Ross White. Te koop vanaf juli 2018 voor een introductieprijs van €4.858,-.
Honda mini-bikes door de jaren heen.

1961: Eerste model, gemaakt voor pretparken, met 5-inch wielen, opvouwbaar stuur en 4,2pk (3.1kW) 49cc motorblok

1963: Eerste straatmodel die geëxporteerd werd naar Amerika en Europa

1967: Eerste model dat in Japan verkocht werd met opvouwbaar zadel

1970: Eenvoudig te demonteren voorvorken waardoor de Monkey in een kofferbak paste

1978: Eerste custom model met druppelvorm tank

1984: Limited edition ‘Gold’ model

1987: ‘R’ Model met dubbele stalenbuizenframe en schijfrem

1991: ‘Baja’ model in off-road stijl en met dubbele koplamp

2004: Special waarvan de kleuren zijn gebaseerd op de CB750F kampioensmotor van Freddie Spencer in de Daytona 100

2009: Eerste model met brandstof-injectie

2017: Nieuwe versie als eerbetoon voor het 50-jarig verkoopjubileum in Japan


