Nieuwe Vespa GTS en GTS Super

 

Dit is een persbericht. De redactie van MOTOR.nl is dus niet verantwoordelijk voor de inhoud. Heb je zelf een persbericht dat je graag op MOTOR.nl ziet? Dan mail je deze naar redactie@motor.nl.

Met de introductie van de nieuwe Vespa GTS en GTS Super – de grootste en meest krachtige leden van de Vespa-familie – voegt Vespa een nieuw hoofdstuk toe aan de rijke historie van de GTS. Waarbij de bekende stijlvolle lijnen behouden zijn gebleven, maar de GTS en GTS Super wat technologische features, veiligheidssystemen en design betreft helemaal van deze tijd zijn.

De GS in 1955 en de PX 200 in 1978, en zelfs de Vespa Rally uit 1968… de grootste Vespa-modellen hebben aansprekende prestaties en maximaal comfort – zelfs op de langste en meest veeleisende routes – altijd naadloos in zich weten te verenigen. De huidige generatie dateert oorspronkelijk uit 2003 toen de Vespa’s GT125 en 200 hun intrede deden, maar evolueerde begin 2005 met de komst van de GTS-versie en motorvarianten tot uiteindelijk de GTS 300. Anno 2014 is de Vespa GTS compleet vernieuwd en verbeterd, met behoud van de klassieke lijnen, maar aangevuld met de meest geavanceerde technologie en elektronische rijhulpsystemen.

De nieuwe Vespa GTS en Vespa GTS Super onderscheiden zich allereerst door een nieuw en moderner vormgegeven front, in lijn met dat van de Vespa Primavera die recent zijn opwachting al maakte. Andere herkenbare elementen zijn de nieuwe, heldere knipperlichten voor en achter en een compleet nieuwe achterlichtunit, gevangen in een verchroomd frame, in lijn met het nieuwe, eveneens verchroomde sierstuk op het voorspatbord. De Vespa GTS vertrouwt bovendien op een handig, eveneens verchroomd bagagerek, een duidelijke verwijzing naar de Vespa’s uit de jaren ’60.

De Vespa GTS Super is naast een afwijkende kleurstelling bovendien te herkennen aan specifieke details als de vijfspaaks velgen met een nieuwe zwarte afwerking, een gewijzigde vorm van het voorspatbord, een afwijkend vormgegeven front en vanzelfsprekend de traditioneel rood uitgevoerde veer in de voorwielophanging. Voor beide GTS-versies is de voetensteun boven de centrale tunnel nieuw. Daarentegen zijn de bekende lijnen, de ronde en licht achterover hellende koplamp en de uitklapbare voetsteunen voor de duopassagier gebleven… accenten die de nieuwe GTS herkenbaar en tegelijkertijd uniek binnen de Vespa-range maken.

Het nieuwe zadel op de GTS en GTS Super biedt extra comfort dankzij een betere vulling en andere bekleding. Tegelijkertijd is de zetel nu afgewerkt met een witte bies rondom, een herkenbaar element uit de rijke historie van de traditionele Vespa sportzadels. Onder het zadel is het helmcompartiment gewijzigd, met nu ruimte voor twee demi-jet Vespa-helmen. Aanvullende opbergruimte voor kleinere spulletjes is voorzien in de achterzijde van het beenscherm.

ABS en traction control
Voor het eerst zijn de Vespa GTS en GTS Super nu voorzien van enkele belangrijke actieve-veiligheidsystemen in de vorm van een 2-kanaals ABS-systeem en traction control. Bovendien hebben beide modellen een nieuwe ESS voorwielophanging gekregen, die eerder dit jaar al debuteerde op zowel de Vespa Primavera als de Vespa Sprint.

Voor de aandrijving zijn de GTS en GTS Super beide leverbaar met een 278cc 4-takt eencilinder met vier kleppen, waterkoeling en elektronische injectie. Die combinatie zorgt voor een maximumvermogen van 15,8 kW/22 pk bij 7.500 tpm en een maximumkoppel van 22,3 Nm bij slechts 5.000 tpm. De Vespa GTS Super wordt daarnaast ook geleverd met een 125cc motor met een vermogen van 11kW/15 pk en een koppel van 12 Nm. Daarmee is voor de modellen in Nederland respectievelijk het A2 automaat en A1 automaat motorrijbewijs vereist, dat eenvoudig en betaalbaar via een dagopleiding inclusief CBR-examen te behalen is via Vesparijopleiding.nl.

Vespa Multimedia Platform
Voor het eerst is voor de Vespa GTS ook het geavanceerde Vespa Multimedia Platform beschikbaar, dat een smartphone koppelt aan de elektronische systemen van de scooter, waarmee de smartphone verandert in een multifunctionele computer. Waarop veel informatie is af te lezen over bijvoorbeeld de snelheid, het motortoerental, het vermogen en koppel, het actuele en gemiddelde verbruik, de gemiddelde snelheid, de status van de accu en tal van andere zaken. Bovendien zijn via het Vespa Multimedia Platform navigatiekaarten en routes beschikbaar, evenals ‘points of interest’ zoals tankstations en dealerbedrijven. Nog zo’n handige feature van het systeem is de ‘parked Vespa finder’, die automatisch de positie onthoudt waar de Vespa voor het laatst is uitgeschakeld, zodat hij in een drukke stad eenvoudig weer terug te vinden is.

Onderscheidend
De nieuwe Vespa GTS en Vespa GTS Super zijn in diverse kleuren leverbaar die alle zijn voorbehouden aan elk van de beide uitvoeringen. De GTS 300 is er in de kleuren Nero Vulcano, Blu Midnight en Grigio Dolomiti (alle met een beige zadel). De GTS Super 125 en 300 zijn te bestellen in de bodykleuren Nero Lucido, Montebianco, Rosso Dragon en Blu Gaiola, altijd met een zwart zadel.

Prijzen Vespa GTS
De Vespa GTS en Vespa GTS Super zijn per direct te bestellen bij de officiële Vespa-dealers; prijzen beginnen bij € 5.259,- voor de Vespa GTS 125 Super.

Prijsoverzicht:
Vespa GTS 125 Super     € 5.259,00
Vespa GTS 125 Super ABS     € 5.359,00
Vespa GTS 300 ABS     € 5.619,00
Vespa GTS 300 Super     € 5.799,00
Vespa GTS 300 Super ABS     € 5.999,00

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?