Officiële informatie V-Strom

Toen Suzuki begon met een uitgekiend pr-offensief over een nieuwe allround, maakten iedereen zich op voor de V-Strom 2.0. Bij de presentatie van de nieuwe Suzuki blijkt dat helaas niet het geval te zijn… Het gaat namelijk om een aangepaste V-Strom, zeg maar de 1.1.

Mede dankzij een gewichtsbesparing van zes kilogram en een verbeterde zitpositie moet je de boel nog iets beter onder controle kunnen houden, onder alle omstandigheden. Het nieuw ontwikkelde 650cc V-Twin motorblok levert twee pk meer. Maar belangrijker, ook een hoger koppel in het lage en midden toerengebied.

Om dit te bereiken is het nokprofiel van de inlaatnokkenas geoptimaliseerd en zijn de kleppen voorzien van enkele klepveren. Nieuwe dubbele iridium bougies zorgen voor een krachtigere ontsteking en dragen dus bij aan de betere verbrandingsefficiency en lagere emissiewaarden.

De temperatuur van de motorolie wordt gecontroleerd door een nieuwe vloeistofgekoelde warmtewisselaar die opgenomen is in het koelsysteem van de motor. Dat zorgt niet alleen voor een betere koeling, maar ook voor het sneller bereiken van de bedrijfstemperatuur.

Samen met de SCEM (Suzuki Composite Electrochemical Material) gecoate cilinders moet dit zorgen voor minder inwendige wrijving en een langere levensduur. Bovendien is de nieuwe V-Strom 650A tien procent zuiniger geworden, waardoor er een 2 liter kleinere benzinetank gemonteerd kon worden voor een zelfde actieradius. Dit is natuurlijk wel zeer sterk afhankelijk van je rijstijl en bepakking…

De zitpositie is aangepast met een nieuw zadel dat met meer grip moet zorgen en iets anders zit vanwege de slankere benzinetank- Het nieuwe windscherm is in drie standen verstelbaar. Hoe wordt in het midden gelaten. Ook de luchtinlaten en luchtuitlaten zijn opnieuw ontworpen voor een verbeterde wind- en warmtegeleiding. 

Het nieuwe instrumentenpaneel van de 2012 V-Strom 650A beschikt nu over een versnellings- en vorstindicator. De functies van het instrumentenpaneel zijn tijdens het rijden te bedienen met een schakelaar op de linker stuurhelft. Ook is de nieuwe V-Strom 650A uitgerust met het SCM gecertificeerde SAIS startblokkeringssysteem (Suzuki Advanced Immobilizer System).

Het compleet nieuw ontworpen kuipwerk is iets slanker voorzien van two-tone kleurstellingen. Vergeet ook niet te letten op de nieuwe uitlaat en de lichtgewicht bagagedrager met geïntegreerde handgrepen voor de duopassagier.

Voor de nieuwe V-Strom 650A is binnenkort ook een uitgebreide collectie accessoires beschikbaar. Zo is er voor de reislustige motorrijder bijvoorbeeld een kunststof kofferset, touring windscherm, handvatverwarming en externe 12-volt aansluiting. De avontuurlijke rijders kunnen kiezen voor een complete uitrusting met aluminium koffers, valbeugels, carterbeschermplaat en handkappen.

Vrijdag 22 juli zal de nieuwe V-Strom 650 ABS zijn entree maken in de showroom van de officiële Suzuki dealer. De V-Strom 650A is leverbaar voor de adviesprijs van 9.699 euro, inclusief ABS. Er is ook een 25 kilowatt versie.

Kijk op www.suzuki.nl voor meer informatie en de dealers in je regio.

Motortype
Cilinderinhoud
Aantal kleppen
Boring x slag
Compressie
Max. vermogen
Max. koppel
Brandstoftoevoer
Startsysteem
Transmissie
Lengte
Breedte
Hoogte
Wielbasis
Zithoogte
Grondspeling
Naloop
Gewicht
Voorw ophanging
Achterw ophang
Remmen v / a
Veerweg v / a
Banden v / a
Tankinhoud

4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, 90° V-twin, tweecilinder
645 cm3
4
81,0 x 62,6 mm
11,2 : 1
69 pk @ 8.800 t.p.m / 25 kW(34 pk)/7.600 t.p.m.
60 Nm/6.400 t.p.m. of 52,5 Nm/4.000 t.p.m.
Injectie
Elektrisch
6 versnellingen
2.290 mm
835 mm
1.405 mm
1.560 mm
835 mm
175 mm
110 mm
214 kg
Telescopische voorvork, schroefveren, oliegevulde schokdempers, vvs instelbaar
Swingarm, schroefveer, oliegevulde schokdemper, vvs instelbaar
dubbele 310 mm schijven voor / 260 mm schijf achter
150 mm/ 159 mm
110/80R19 M/C 59H / 150/70R17 M/C 69H
20 liter

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?