zaterdag 20 april 2024

Op XT660’s naar Vladivostok

De Australische vrienden Tom Guerin en Stuart Patterson rijden in tien weken 15.000 km door Europa en Azië om geld in te zamelen voor twee Australische goede doelen. Gisterochtend stonden ze slaapdronken op Schiphol met twee gloednieuwe Yamaha XT660’s en vijf minuten later zaten ze op de koffie bij Arno Sunnotel, president van Yamaha Motor Nederland op Schiphol-Rijk.

Ondanks een flinke jetlag zitten de mannen er fris bij als we aanschuiven voor een kort interview. Opmerkelijk is dat het startpunt van deze twee wereldreizigers ons eigen Soest is. Dat wordt verklaard als Tom vertelt dat zijn vrouw, Iris Bunnik, in Soest geboren is. Haar familie woont er nog en bovendien is hij gek op poffertjes en een papatje met. Logisch startpunt dus.

Tom en Iris hebben ooit, na een bezoek aan Nederland, een trip gemaakt met de Trans Siberië Express en ter plekke besloot Tom dat hij de prachtige landschappen nog beter vanaf de motorfiets zou kunnen beleven. Hij vertelde het zijn vriend Stuart, die zo enthousiast werd, dat Iris hem er lang voor gehaat heeft, zoals hij aanstekelijk lachend vertelt.

Via Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Moldavië, Roemenië, Rusland, Kazachstan, Oezbekistan, Tadzjikistan, weer Kazachstan en Rusland, Mongolië, en de laatste keer Rusland, eindigt de reis in Vladivostok. Hoogtepunten zijn de Karpaten (letterlijk) de Zijderoute in Kazachstan, de Pamir Highway en in Mongolië willen ze zich door een gids in een beschermd gebied laten loodsen waar naar verluidt Djenghis Khan begraven ligt. Het laatste deel van de route volgen ze het spoor van de Trans Siberië Express.

Met alle visa op zak, verwachten ze eigenlijk geen tegenslagen. "Maar", grappen ze: "We hebben wel alvast geleerd hoe je in het Russisch moet vragen hoeveel geld het kost om onder een boete uit te komen. En mocht dat niet werken, we kunnen heel hard rijden." Stuart voegt er aan toe: "En ik laat Tom achter me rijden. Als ze dan gaan schieten…"

Om de reis ook echt een doel te geven, werd gekozen om zich te laten sponsoren voor twee goede doelen.

Tom koos voor Operation Flinders (www.operationflinders.org.au). Als politieman trekt hij regelmatig met groepen probleemjongeren de Australische outback in om zijn kennis en ervaring met hen te delen, ze leren doelen te stellen en vooral dingen af te maken, niet op te geven.

Stuarts keuze viel op de Fred Hollows Foundation (www.hollows.org.au), omdat hij weet hoe mooi het is om goed zicht te hebben nadat hij als kind meerdere oog-operaties heeft moeten doorstaan. Deze organisatie verzorgt oogoperaties in de derde wereld, waar vier op de vijf blinden middels zo’n operatie gewoon weer kunnen zien.

Als echte outbackjongens, zijn Tom en Stuart gewend om offroad te rijden. Om die reden kozen ze er voor om een zo groot mogelijk deel van hun route onverhard te rijden. Gekozen werd voor Yamaha XT660’s, gesponsord door Yamaha Australië, omdat ze in het terrein lichte machines wilden hebben met simpele techniek en een groot bereik. De zuinige 660’s rijden 400 km op een tank. Met tankstations tot 300 km uit elkaar is dat een fijne gedachte. De Yamaha’s zijn geheel standaard en slechts voorzien van extra’s uit de eigen accessoirelijst. Enige aanpassingen zijn extra stroomaansluitingen en een pasgemaakte tanktas van de Super Ténéré, omdat daar meer in kon.

De geijkte onderdelen als binnenbanden, rem- en koppelingshendels worden meegenomen, voor de rest moeten de Yamaha’s het maar uit zien te houden. Mocht er door een naar voorval toch iets ernstig stuk gaan, dan kunnen ze rekenen op de hulp van Yamaha Europe, aangezien ze ten tijde van dit gesprek op honderd meter van het Europese onderdelenmagazijn zitten.

Doel was om 20.000 Australische dollars bijeen te sprokkelen, maar omdat ze al snel op 15.000 zaten is dit bedrag optimistisch naar boven bijgesteld tot 50.000. Mocht je de jongens willen volgen, dan kan dit op http://www.chariotsforcharity.com. Ze hebben diverse camera’s mee en beloven alleen de spectaculaire beelden en berichten te plaatsen. Een aanradertje! En als je daar toch bent, een kleine bijdrage in de sponsoring is geen moeite toch?

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen