13 C
Nederland
vrijdag 12 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Patenten laten vooruitgang zien van Honda’s Multiple Rider Assistance Systems

Het is een hele mond vol. En ons openingsplaatje doet misschien vermoeden dat Honda de hieronder uitgelegde systemen alleen op de Gold Wing gaat toepassen. Maar ingediende patenten verraden dat deze systemen op meerdere motorfietsen toegepast kunnen worden.

We verwachten al een tijdje dat de radar-adaptieve cruise control op de Honda Gold Wing beschikbaar komt. Het is simpelweg een no-brainer dat deze langeafstandstourer de ideale motorfiets is voor dit soort functies. In juni 2022 geven, door het Duitse octrooibureau gepubliceerde octrooiaanvragen, heel wat meer inzicht in hoe het systeem bedoeld is te werken. Zoals blijkt, wil Honda een heleboel rijder-bewuste functies naar zijn tweewielers brengen – en waarschijnlijk niet alleen naar de Gold Wing.

Voor alle duidelijkheid: de patenttekeningen in deze aanvragen gebruiken een Gold Wing als voorbeeldvoertuig. Verderop in elke aanvraag staat echter duidelijk dat, hoewel het voorbeeldvoertuig een grote kuip heeft waarachter de regeleenheid schuilgaat (en andere integrale onderdelen van het systeem), het ook kan worden gebruikt voor scooters, elektrische fietsen of andere tweewielers.

Zoals de toepassingen aangeven, integreert Honda’s advanced rider assist system (ARAS) een aantal technologieën (bestaande sensoren voor motorfietsen, camera, radar en LIDAR) om een aantal ondersteunende functies uit te voeren. Zo is er natuurlijk de veelbesproken adaptieve cruisecontrol met radar. Er is ook dodehoekdetectie, die de neiging heeft hand in hand te gaan met radar, mits ook toegepast aan de achterkant van de motor.

In Honda’s visie zou een automatisch rij- en/of stuursysteem (wat al min of meer wordt aangegeven door de adaptieve cruisecontrol met radar) ook een hulpsysteem voor het volgen van de rijstrook kunnen omvatten, evenals iets dat “tumble suppression assistance torque” wordt genoemd.

Eh wat? Volgens de details van die laatste functie zou de controller beschikbare IMU-sensorgegevens gebruiken om te bepalen of de overhellende beweging van een voertuig opzettelijk is, zoals wanneer een bestuurder zijn gewicht verplaatst om door een bocht te sturen. Als wordt vastgesteld dat het voertuig echt valt en niet opzettelijk overhelt, zal het systeem de motorfiets stabiliseren en rechtop houden.

Nu kunnen we het natuurlijk niet helpen, maar we vragen ons af of iets van het onderzoek dat Honda duidelijk heeft gedaan met zijn zelfbalancerende motorfietsen, zijn weg heeft gevonden naar deze patenten.

Maar dat is slechts één stukje van de puzzel. Honda noemt ook een remsysteem dat de botsing vermindert, een drietrapswaarschuwing voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook en een dodehoekinformatiesysteem als onderdelen van de totale ARAS-reeks. De hier voorgestelde waarschuwing voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook maakt gebruik van zorgvuldig gekalibreerde trillingen (die niet aanvoelen als de trillingen van de wielen of de motor) om de boodschap aan de bestuurder door te geven. Het dodehoek-informatiesysteem zou gebruik maken van indicators in de achteruitkijkspiegels van de berijder om hem te waarschuwen voor mogelijke gevaren – iets wat de laatste tijd steeds gebruikelijker wordt bij motoren.

Dit maakt natuurlijk allemaal deel uit van Honda’s bedrijfsbrede plan om tegen 2050 het aantal doden door aanrijdingen tot nul terug te brengen, zoals het bedrijf eind 2021 moedig aankondigde. Samen met Honda’s Sensing 360- en Safe and Sound-technologieën zijn dit slechts enkele van de manieren waarop Honda de neiging tot menselijke fouten met behulp van technologie probeert te beperken.

Of het allemaal daadwerkelijk gaat werken en helpt? We gaan het zien.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen