Rapportcijfers: MotoGP – Le Mans 2016

De vijfde ronde van het MotoGP-wereldkampioenschap van 2016 staat ook in de boeken en daarmee kunnen we wel stellen dat het kampioenschap goed en wel op gang is. Waarschijnlijk gingen velen met heel andere verwachtingen richting Frankrijk…

Le Mans is altijd een bijzondere race, maar met de race verreden blijkt het toch weer een aantal interessante dingetjes opgeleverd te hebben. Een dominant optreden van de huidige wereldkampioen, fatsoenlijk stukje damage control van een goedlachse Italiaan, een eerste podium voor een jong talent, en crashes… heel veel crashes. 

Cijfertjestijd!

JORGE LORENZO – Movistar Yamaha MotoGP – 1e plaats – 10.0
Er zijn dit seizoen al tienen uitgedeeld, maar niet één is zo verdiend als die van Jorge Lorenzo in Le Mans. Kwalificatierecord ging aan splinters op zaterdag en op zondag duurde het tot ronde 26 van de 28 om langer dan 1.33 minuten over een rondje te doen. Waanzinnig constant kon de Mallorcaan vanaf zijn perfecte racestart tot de finishvlag de leiding behouden. Omschreef zijn weekend zelf als bijna perfect, en daar kun je niet veel tegenin brengen.

VALENTINO ROSSI – Movistar Yamaha MotoGP – 2e plaats – 8.5
Moest van een zevende plaats starten, maar wist zich in drie ronden naar plek vijf te rijden en vervolgens zelfs p4. Zijn inhaalmanoeuvres op Márquez en Dovi in rondes 13 en 14 waren vervolgens echt uit het boekje. Claimde na de race problemen met een spinnend achterwiel te hebben op het rechte stuk. Voegde er nog aan toe dat hij naar Lorenzo toe had kunnen rijden als dat niet het geval was. 

MAVERICK VIÑALES – Team SUZUKI ECSTAR – 3e plaats – 9.0
Kunt nu wel zeggen dat hij er enkel stond omdat de mannen voor hem niet bepaald zadelvast waren, en ondanks dat dat de waarheid is, moet je er zelf ook maar op blijven zitten. Finisht achter de man wiens teamgenoot hij volgend jaar wel eens kan zijn, maar tegelijkertijd bezorgt hij zijn huidige werkgever het eerste podium sinds 2008. De keuze tussen Yamaha en Suzuki zal er voor Viñales niet makkelijker op worden.

DANI PEDROSA –  Repsol Honda Team – 4e plaats – 8.0
Finisht weer op een gedegen vierde plek, in lijn met het soort finishes waar Pedrosa dit seizoen een gewoonte van maakt. Kon Aleix Espargaró uiteindelijk voorbij steken maar die andere Suzuki bleef uit zijn greep. Opnieuw een geval van redden wat er te redden valt en netjes aan de finish komen. Niets mis mee. 

POL ESPARGARÓ – Monster Yamaha Tech 3 – 5e plaats – 8.0
Haalt de kastanjes uit het vuur voor het Franse team tijdens hun thuisrace. Kon vechten en vocht dan ook. Zelfs Rossi kreeg fikse tegenstand van de jongere Espargaró-broer. Bewijst opnieuw beter in zijn vel te zitten dan zijn teamgenoot en heeft dan ook ruim twee keer zoveel punten als Bradley Smith.

ALEIX ESPARGARÓ – Team SUZUKI ECSTAR – 6e plaats – 7.0
Moest teamgenoot Viñales voorbij laten, kon landgenoot Pedrosa niet achter zich houden, werd door broer Pol gepasseerd. Nee, uiteindelijk zat het voor Aleix niet geheel mee, maar begint eindelijk in een ritme te komen ten opzichte van zijn desastreuze start van het seizoen. Als hij dat volhoudt kan hij er een uiterst respectabel seizoen van gaan maken.

DANILLO PETRUCCI – OCTO Pramac Yakhnich – 7e plaats – 8.5
Petrux is terug. Petrucci blesseerde zich voor het seizoen, werd geopereerd, maar moest de eerste races van het seizoen toch aan zich voorbij laten gaan nadat het chirurgisch staal in zijn hand lostrilde in Qatar. Was in aanloop naar het seizoen al snel en lijkt bij zijn rentree weinig op snelheid ingeboet te hebben. KreSnelste Ducati en uitermate tevreden ook.

HÉCTOR BARBERÁ – Avintia Racing – 8e plaats – 7.0
Iemand die waarschijnlijk wel een beetje baalt van het terugkeren van Petrucci is deze Barberá. Zijn oudere GP14 legt het toch wel af tegen de GP15 van Petrucci, maar dat weerhield de Spanjaard er niet van de laatste ronde nog wat pogingen te wagen de Italiaan voorbij te steken, helaas zonder resultaat. Hij kan tevreden naar Mugello vertrekken wetende dat hij nog steeds de beste Ducati algemeen is.

ÁLVARO BAUTISTA – Aprilia Racing Team Gresini – 9e plaats – 7.5
Het team dat er het hele weekend geen geheim van maakte dat het allemaal tegenzat, maar tóch allebei de rijders in de top-10, is meer dan netjes. De Aprilia is nog steeds niet de beste motor in het veld, maar dankzij het steevast finishen van beide rijders pakken de Noalezen toch aardig wat WK-puntjes. Overigens reed zich prima voorbij Baz en teamgenoot Bradl, maar belandde daarna in niemandsland zonder aansluiting op de mannen voor hem.

STEFAN BRADL – Aprilia Racing Team Gresini – 10e plaats – 7.0
Was in de race de mindere van de Aprilia-rijders, maar was desalniettemin niet ontevreden met zijn resultaat. Had ook moeite zijn motor afgesteld te krijgen, maar kon toch met een top-10 finish Le Mans verlaten.

EUGENE LAVERTY – Aspar Team MotoGP – 11e plaats – 7.0
Een aantal maal heel goed finishen schept verwachtingen, dus dan valt die 11e plaats plots toch wat tegen. Waar hebben we het over? Laverty is momenteel de snelste rijder van de Britse eilanden en de tweede Ducati vóór Iannone en Dovizioso. Had voor dit seizoen waarschijnlijk al dolblij geweest met waar hij nu staat.

LORIS BAZ – Avintia Racing – 12e plaats – 6.5
Best een prima plek voor Baz om te eindigen, een beetje jammer dat het eigenlijk de laatste plaats is. De lange Ducati-rijder zou in ieder ander geval tevreden geweest zijn, maar feitelijk laatste worden in je thuisrace is geen fijn resultaat. Als die laatste plaats dan vier punten waard is, doet het opeens niet zo zeer meer.

MARC MÁRQUEZ –  Repsol Honda Team – 13e plaats – 5.0
Reed zeker niet onaardig, aangezien de Yamaha’s toch de motoren waren die leken te gaan winnen, maar wilde waarschijnlijk te graag naar Dovi toe. Verloor de voorkant in een bijzondere parallelval met Dovi, die voor hem reed, maar toch een fractie ná Márquez tegen de vlakte ging. Wist in tegenstelling tot de Ducati-rijder zijn motor nog wel op te pakken en drie punten mee te nemen. Kijkt vast uit naar Mugello.

BRADLEY SMITH – Monster Yamaha Tech 3 – DNF – 4.5
Moest in Le Mans echt goed uit de verf gaan komen, met Le Mans als thuisrace voor het team en ook altijd veel Britten bij het circuit, maar viel uit vanaf een zevende plek. Ging hard neer terwijl hij richting de Espargaró-broertjes aan het rijden was. Voorkant overbelast en klaar. Mugello schijnt een van zijn favorieten te zijn, dus Smith kijkt dan ook uit naar de GP van Italië om zich te herpakken.

JACK MILLER – Estrella Galicia 0,0 Marc VDS – DNF – 4.5
‘Ik voelde me supergoed op zondagochtend, startte de race en opeens lag ik op de grond. Zo snel ging het voor mijn gevoel.’ aldus Miller. Hij gooide er naar het schijnt nog een aantal krachttermen tegenaan, maar frustratie heerste bij de Australiër, die toch op punten gehoopt had. Ging op hetzelfde plakkie asfalt neer die onder meer ook Dovi de kop kostte.

ANDREA DOVIZIOSO – Ducati Team – DNF – 4.5
Is het een keer geen vette pech met torpederende teamgenoten, oud-teamgenoten of mechanische euvels, dan maakt Dovizioso zelf wel een fout, zo blijkt. Verloor de voorkant op het vervangen stukje asfalt bij La Musée, maar dat hadden niet een ronde ervoor gelegd, dus het was echt een ‘rider error’ en niets meer. Kan zich op gaan maken voor zijn thuisrace en hopelijk weer eens (rijdend) de finish te halen. 

ANDREA IANNONE – Ducati Team – DNF – 4.0
Weer een roemloos optreden van Iannone, die dit weekend duidelijk snelheid had. Reed de snelste tijd in de Warm-Up en was in FP4 de allersnelste op top met 316.3 kilometer per uur, maar had in de race te veel haast met naar Lorenzo toe rijden, overbelastte de voorband en ging neer. Iannone wil laten zien de juiste keuze te zijn voor naast Lorenzo volgend seizoen, maar slaat nu (opnieuw) een modderfiguur. Ook hij rijd zijn thuisrace in Mugello; tijd voor rust, tijd voor resultaten.

TITO RABAT – Estrella Galicia 0,0 Marc VDS – DNF – 4.0
Tito Rabat rijdt eigenlijk het hele seizoen een beetje achteraf rond, maar hij wist tot nog toe wel te finishen en nog in de punten ook. Had waarschijnlijk gehoopt en verwacht inmiddels wel wat beter overweg te kunnen met de Honda, maar dat dachten er meer…

CAL CRUTCHLOW – LCR Honda –  DNF – 3.5
…mensen zoals Cal Crutchlow. Die zijn woorden van laatste sneller dan Pedrosa te zijn waar maakte, tot hij onderuit ging. Finishte dit seizoen pas één keer in de punten en de enige Honda-rijder achter hem is Miller, maar die startte niet in Austin. Moet onderhand bij zichzelf te rade gaan hoe hij verder naar voren kan komen. Is een rijder die in het verleden veel meer kon laten zien, schijnt zelfs gelinkt te worden aan een Honda-fabriekszitje voor 2017, maar als hij zo doorgaat, gaat dat echt aan hem voorbij.

YONNY HERNÁNDEZ  – Aspar Team MotoGP – DNF – 4.0
Finisht ook weer niet. Wist niet waarom hij precies crashte. Telemetrie verraadde dat het achterwiel grip verloor, waardoor de voorkant overbelast raakte en neer ging de Colombiaan. Zei zich behoorlijk comfortabel te voelen, maar belandde desalniettemin op de grond.

SCOTT REDDING – OCTO Pramac Yakhnich – DNF – 5.5
Startte op P14 en reed twee ronden later op plek 12, maar mocht nog eens drie rondjes verder zijn Ducati parkeren met technische problemen.

Foto’s: 2snap

 

[justified_image_grid ids=23835,23836,23837,23838,23839,23840,23841,23842]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.