RAI lobbyt bij Van de Camp

Een dag voordat het overleg plaatsvond tussen het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben Tim Meisner van Yamaha en Gemma Warmerdam, secretaris afdeling Gemotoriseerde Tweewielers, een bezoek aan Europarlementariër Wim Van de Camp gebracht. Van de Camp heeft een belangrijke rol in het tot stand komen van de L-category wet- en regelgeving voor twee- en driewielers.

De uitkomst van het gesprek is natuurlijk nog niet bekend maar met Van de Camp zijn de volgende punten in ieder geval besproken. Overigens zijn deze standpunten in lijn met de ACEM-standpunten. Als eerste werd gepraat over de verplichte ABS. Een gecombineerd remsysteem (CBS) is een veiliger, goedkoper en gebruiksvriendelijker alternatief volgens de RAI. In het voorstel zijn enkele ingangsdata van eisen verschoven, terwijl andere niet veranderd zijn. Afdeling GT wil daarom een eenduidige fasering.

De industrie onderschrijft het belang van zogenaamde durability testen. Dergelijke testen zijn echter arbeidsintensief en daardoor kostbaar. De industrie voor gemotoriseerde twee- en driewielers is een wereldwijd opererende industrie en de testen zijn wereldwijd gestandaardiseerd. Het nu op tafel liggende voorstel zou er toe leiden dat er binnen de EU een aparte, sterk afwijkende methode voor deze durability testen uitgevoerd moet worden. Dat leidt uiteraard tot ongewenste en in de ogen van de RAI onverantwoord hoge extra kosten, die uiteindelijk de motor duurder maken.

Omdat volgens de afdeling GT de eisen die gekoppeld zijn aan de Euro 6-norm nog ongefundeerd zijn, hopen ze dat leden steun willen verlenen aan het voorstel tot nader onderzoek van de Europeese Commissie. De koolstofmonoxide limietwaarden (CO) zijn in het voorstel vervroegd van 2020 naar 2016. De RAI is van mening dat de vervroeging van vier jaar ongekend grote inspanningen vraagt van de industrie.

Binnenkort meer over de hopelijk positieve gevolgen van deze lobby.

Foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.