dinsdag 16 juli 2024

RAI moedigt staatssecretaris Heijnen aan om potentieel van tweewielers te ontdekken

Op maandag bracht demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) een werkbezoek aan de Koninklijke RAI Vereniging in Amsterdam. Het hoofdonderwerp tijdens dit bezoek was de rol van gemotoriseerde tweewielers, zoals motoren en scooters, als mobiliteitsoplossing. Daarentegen stelt de RAI dat gemotoriseerde tweewielers als effectieve oplossing onderbelicht blijven. Frits van Bruggen, voorzitter van de vereniging, benadrukte: “De politiek zou gemotoriseerde tweewielers serieuzer moeten nemen als mobiliteitsoplossing.”

De staatssecretaris is met het bezoek aangemoedigd om te kijken in welke mate motoren en scooters kunnen bijdragen aan toegankelijke en schonere steden. In steden moeten auto’s namelijk steeds vaker het veld ruimen en de gemotoriseerde tweewielers kunnen dit gat opvullen. Ze zijn namelijk compacter en daarom geschikter voor navigatie in drukke stedelijke straten. Dat draagt bij aan het minimaliseren van reistijd en biedt toegang tot autoluwe stadscentra. Bovendien zijn ze een stuk beter betaalbaar in aanschaf, met lagere brandstof- en onderhoudskosten. Als motorrijder draag je daarnaast ook positief bij aan het verminderen van verkeersopstoppingen.

In Nederland rijden momenteel meer dan 1,3 miljoen brom- en snorfietsen en meer dan 800.000 motoren op de weg. Dat is de reden dat RAI ze aanhaalt als een belangrijke speler, op het gebied van betaalbare en milieuvriendelijke mobiliteit. De markt voor nieuwe brom- en snorfietsen is al grotendeels geëlektrificeerd (respectievelijk 35 procent en 56 procent). Daarnaast brengen de eerste motorfabrikanten nu elektrische modellen op de markt voor stedelijke mobiliteit. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan Kawasaki’s nieuwe modellen.

Met deze drietrapsraket zet Kawasaki de motorwereld volledig op z’n kop

Staatssecretaris positief

Staatssecretaris Heijnen merkte op: “Ik zou graag zien dat zoveel mogelijk mensen de fiets gebruiken voor hun woon-werkverkeer. Helaas is dit niet voor iedereen haalbaar, vooral niet voor degenen die enkele dagen per week lange afstanden moeten afleggen. Ik heb al lang gepleit voor het benutten van de kracht van alle vormen van mobiliteit op de juiste plaats en tijd.”

Ze vervolgde: “Creatieve oplossingen om de CO2-uitstoot van woon-werkverkeer te verminderen, zijn dringend nodig en worden toegejuicht. Vandaag heb ik gezien welke bijdrage gemotoriseerde tweewielers kunnen leveren, zowel om verkeersopstoppingen te verminderen als om duurzaamheid te bevorderen. Op dit moment wordt een licht gemotoriseerd voertuig, bij voorkeur elektrisch, niet vaak beschouwd als onderdeel van de oplossing. Het ministerie zal binnenkort in gesprek gaan met werkgevers en werknemers om deze behoefte verder te verkennen, tijdens een geplande kennissessie met werkgevers.”

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen