Revolutionaire Suzuki aanstaande

Het zou zomaar kunnen en daarmee zou Suzuki in één klap een meesterzet doen. Was nog geen week geleden iedereen in rep en roer over een nieuw prototypeachtige Suzuki, in racetrim en zonder enig ander herkenbaar onderdeel. Toen werd al snel gefluisterd dat dit de nieuwe 2014-MotoGP-motor van Suzuki zou zijn. Dat zou heel goed uitkomen, want Suzuki had bij het terugtrekken uit de MotoGP toegezegd in 2014 weer terug te keren.

Welnu, dat kan nog steeds zo zijn, maar onze collega’s van het Japanse Young Machine gaan nu nog een stap verder. Zij beargumenteren namelijk dat we niet zomaar de nieuwe GSV-R1000, maar tevens een nieuwe GSX-R1000 zien. En dan wordt het interessant, want dat kan. Met de nieuwe CRT-reglementen is het toegestaan met productiemotoren in een prototyperijwielgedeelte aan de GP’s mee te doen.

Zou Suzuki dit nu combineren, dan maken ze direct een monsterslag. De ontwikkelingskosten kunnen worden gespreid en daardoor veel gemakkelijker worden terugverdiend. Ook kan de ontwikkeling veel beter op elkaar worden afgestemd. En omdat superbikes tegenwoordig ook al op rond de 200 pk zitten, hoeft de productiefiets niet eens zoveel teruggetuned te worden.

Bovendien komt dit de op straat hard nodige betrouwbaarheid zeer ten goede komen. En als laatste is het marketingtechnisch nog een gouden greep natuurlijk: een nieuwe GSX-R zou een stuk aantrekkelijker worden in de wetenschap dat die dezelfde krachtbron herbergt als de GP-racer.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?