maandag 29 april 2024

RGNT Motorcycles op jacht naar EV-snelheidsrecord… op ijs

Het elektrische motorfietsbedrijf RGNT wil met haar project Aurora het wereldsnelheidsrecord op ijs voor EV-motorfietsen verbeteren. En waar kan een van oorsprong Zweeds motormerk dat beter doen dan op een bevroren Zweeds meer? In het weekend van 24 en 25 februari wil RGNT het record vestigen. Tijdens het Speed Weekend in Årsunda, Zweden, racet RGNT-ingenieur Timmy Eriksson met een aangepaste RGNT No. 1 Classic SE, met als doel het huidige snelheidsrecord

Klein beginnen, groot denken

Het RGNT Ice Racer-project, Aurora genaamd, is opgezet door een kleine groep RGNT-medewerkers die hun plannen ’s avonds en in het weekend uitwerkten. Het team wilde dat de motor niet alleen geweldig presteerde, maar er ook geweldig uitzag. Naarmate de omvang en het ambitieniveau van het project groeide, werd ook de steun van het hele bedrijf grotr. Van ontwerp tot R&D, productie en van engineering tot marketing; het vestigen van het wereldsnelheidsrecord op ijs is nu een gezamenlijke inspanning van RGNT, een bedrijf met 40 werknemers, met ondersteuning van sponsors en partners zoals Hedon helmen, Petrol Industries, Etteplan, Qt Group, NIRA Dynamics, Sigma, Jjuan remsystemen en HERE Technologies.

Eerste test RGNT Scrambler en RGNT Classic: Elektro op z’n Zweeds

Volbloed EV-racer

De motorfiets die het record zal proberen te vestigen, is een productiemodel van de RGNT No. 1 Classic SE. Het ingenieursteam heeft verschillende onderdelen in de batterij aangepast om het vermogen te maximaliseren. Ook zijn de software en het vermogen van de aandrijflijn ontgrendeld, wat resulteert in een volbloed EV-racer met een piekvermogen van bijna 41 pk (30 kW- standaard 21 pk – 21 kW). Op basis van verschillende conceptstudies voor een toekomstig RGNT-racermodel is in eigen huis een volledig aerodynamische lichtgewicht kuip ontworpen en gebouwd, met een HMI-racescherm. De raceklare motor zal net geen 160 kg wegen en op banden met spikes rijden. Naast de custom recordmotor zal het team ook racen met een volledig standaard RGNT No. 1 Scrambler SE productiemodel, om records te vestigen voor stock elektrisch en stock A1 elektrische motorfietsen.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen