maandag 26 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Royal Enfield Classic 350: eerste vragen na de test

Als je moderne café racers er al klassiek vindt uitzien, wat zeg je dan over de Royal Enfield Classic 350? Met zijn spaakwielen, typische uitlaat, koplamp met petje en lange, brede spatborden is zijn design zo klassiek als mogelijk. Geen hoeken en moeilijke vormen, maar een zo afgerond mogelijk geheel. Een machine die erg veel sympathie opwekt, zo bleek na de test in Les-Baux-de-Provence, Frankrijk.

Motor.nl: Verklaar je nader. Waren de Fransen gecharmeerd door de Classic 350?

Gijs Gilis: “Nou en of. Geen boze blikken of nee-knikkende voorbijgangers, maar wel opgestoken duimen en vele ‘kijk daar!’-momenten. Maar dan in het Frans… De Royal Enfield ziet er heel lieflijk uit, wat ook komt door zijn goedgekozen kleurenpallet. In het chroom of in het zwart en daar kun je dan nog allerlei kleuren mee combineren. Zo is er maar liefst keuze uit 7 designs.”

Motor.nl: Rijdt hij ook zoals hij eruitziet? Klassiek en zachtaardig?

Gilis: “Nee en ja. Je voelt wel degelijk dat je met een moderne motor onderweg bent, ondanks het totale gebrek aan elektronica en power. De 350cc-ééncilinder levert 20 pk, maar doet dat wel zonder storende trillingen en met voldoende karakter. Verwacht geen sensaties, daar draait het bij deze motor niet om. Sterker nog, het was heerlijk om eens rustig aan te rijden op een gezapiger tempo.”

2022 BMW K 1600 B, GT & GTL: eerste vragen na de test

Motor.nl: Dus de heuvelpassen heb je deze keer eens niet al voetsteuntjes-aan-de-grond-schrapend afgeragd?

Gilis: “Niet allemaal… Het plezier van deze motor zit hem gewoon in het rustig rijden en wat meer genieten van de omgeving. Toch is de Classic niet vies van een beetje worstelen in de bochten. Hij blijft dan mooi stijf op de weg liggen en stuurt mooi neutraal. Pushen kan gerust, en moet ook wel als je wat vlotter uit de bocht wilt accelereren. Daarbij maakt de Royal Enfield een mooi, zoals de Engelsen het zo simpel kunnen zeggen, thump sound. Gepruttel, gebladder, getrappel. Ik vind er in ieder geval geen geschikt Nederlands woord voor.”

Motor.nl: Dan moeten wij eens een functioneringsgesprek inplannen. Wil je nog iets kwijt over de Enfield?

Gilis: “Voortbordurende op het 350cc-platform, waar eerder ook al de Meteor 350 op verscheen, plant Royal Enfield nog twee modellen in de nabije toekomst. De Classic 350 staat alvast in de lijst der prijzen voor een bijzonder aantrekkelijke 5.999 euro (BE: 5.399 euro). Voer voor jonge motorrijders, maar of zij ook gebeten zullen worden door die klassiekerlook, is natuurlijk nog maar de vraag. Zo beter qua Nederlands?

Motor.nl: Het trekt er helemaal niet meer op nu. Doe voorlopig maar gewoon en ik zie je maandagochtend om 8u00 stipt in mijn bureau voor dat gesprek. Verder een fijn weekend hoor!

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen