Royal Enfield propt turbo-charged blok in een Himalayan!

Geforceerde vulling is op dit moment zo’n beetje een buzzwoord. Kawasaki, Yamaha en naar verluidt ook andere merken werken driftig aan turbine-gestuurde krachtblokken.

Alhoewel, één ding dat we tot nu toe nog niet hebben gezien is een turbo-charged off-road. En die is er nu ook: De MJR Roach. Deze voorheen-Himalayan is het resultaat van het Royal Enfield-team dat in Bruntingthorpe tijdens de lockdown heeft doorgewerkt.

Aan de basis van de MJR Roach staat een standaard Himalaya. Daarvan werden heel veel originele onderdelen weggegooid en vervangen door op maat gemaakte of kant-en-klare enduro-onderdelen. Het grootste nieuws is de Garrett GT 125 turbo. Blokken met meer inhoud kunnen het verhoogde vermogen in de regel goed de baas. Het vermogen van het Himalayanblok is daarentegen bescheiden. Dat is een feit om rekening mee te houden. De opgevoerde versie perst er 50 pk uit. Dat klinkt misschien weinig, maar het vermogen van de 411 cc motor is wel verdubbeld!

Om het blok langs de toerenbegrenzer te helpen is een externe waste-gate toegevoegd en werd een op maat gemaakte uitlaat en ‘screamer pipe’ gefabriceerd. Wat het rijwielgedeelte betreft. De MJR Roach heeft een set verlaagde motorcrossvorken en een 21″ voorwiel. Een andere gave toevoeging is de achterbrug, speciaal gebouwd door Harris Performance, een dochterbedrijf van Royal Enfield..

Hoewel we niet verwachten dat de MJR Roach binnenkort in de showrooms staat te blinken, is het goed om te zien dat Royal Enfield niet altijd voor asfaltmotoren kiest. En zoals we met de standaard Himalaya hebben gezien, is Royal Enfield ook niet bang om de klassieke gestileerde motoren te verlaten voor iets anders. Dus wie weet…

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?