woensdag 1 februari 2023

Royal Enfield propt turbo-charged blok in een Himalayan!

Geforceerde vulling is op dit moment zo’n beetje een buzzwoord. Kawasaki, Yamaha en naar verluidt ook andere merken werken driftig aan turbine-gestuurde krachtblokken.

Alhoewel, één ding dat we tot nu toe nog niet hebben gezien is een turbo-charged off-road. En die is er nu ook: De MJR Roach. Deze voorheen-Himalayan is het resultaat van het Royal Enfield-team dat in Bruntingthorpe tijdens de lockdown heeft doorgewerkt.

Aan de basis van de MJR Roach staat een standaard Himalaya. Daarvan werden heel veel originele onderdelen weggegooid en vervangen door op maat gemaakte of kant-en-klare enduro-onderdelen. Het grootste nieuws is de Garrett GT 125 turbo. Blokken met meer inhoud kunnen het verhoogde vermogen in de regel goed de baas. Het vermogen van het Himalayanblok is daarentegen bescheiden. Dat is een feit om rekening mee te houden. De opgevoerde versie perst er 50 pk uit. Dat klinkt misschien weinig, maar het vermogen van de 411 cc motor is wel verdubbeld!

Om het blok langs de toerenbegrenzer te helpen is een externe waste-gate toegevoegd en werd een op maat gemaakte uitlaat en ‘screamer pipe’ gefabriceerd. Wat het rijwielgedeelte betreft. De MJR Roach heeft een set verlaagde motorcrossvorken en een 21″ voorwiel. Een andere gave toevoeging is de achterbrug, speciaal gebouwd door Harris Performance, een dochterbedrijf van Royal Enfield..

Hoewel we niet verwachten dat de MJR Roach binnenkort in de showrooms staat te blinken, is het goed om te zien dat Royal Enfield niet altijd voor asfaltmotoren kiest. En zoals we met de standaard Himalaya hebben gezien, is Royal Enfield ook niet bang om de klassieke gestileerde motoren te verlaten voor iets anders. Dus wie weet…

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen