zaterdag 20 april 2024

Ruim 110K voor een motor

Laatst zagen we al een Moto2-machine te koop staan. Deze zou enkele tienduizenden euro’s moeten opbrengen. Veel geld, maar vrij weinig vergeleken met de ruim 110K die je voor deze klassieker moet neerleggen. Het gaat hier om een Vincent Black Shadow HRD 1000 Series D. Nog nooit van gehoord? Dat kan kloppen, hij is natuurlijk niet voor niets zo zeldzaam. De Vincent moet zo’n €110.000 tot €145.000 opbrengen. Althans, dat is wat motorveilingmeester John Searle inschat.

”De D Serie was de laatste en ultieme doorontwikkeling van de Black Shadow. Het fabriceren van de motor bleek echter te duur waardoor de productie maar 6 maanden duurde en Vincent in 1955 besloot te stoppen met het maken van motoren’‘, aldus de veilingmeester.

De Britse motorfabrikant begon in 1928 onder leiding van Philip Vincent met het produceren van motoren. In 1955 ging de fabriek failliet. Het zou dan ook gaan om één van de laatste Vincent’s ooit gebouwd. De motor komt dus uit 1955 en is later gerestaureerd. Hierna heeft de Vincent 125 kilometer gelopen. Op de website van verkoper Motorrad Fuchs staat te lezen dat er 144 exemplaren zijn gemaakt van deze laatste D-serie.De motor heeft een topsnelheid van rond de 200 kilometer per uur, wat er volgens de veilingmeester voor zorgde dat hij in z’n tijd veel indruk maakte. De motor kreeg bekendheid toen de Amerikaan Roland Free in 1948 op een Vincent het snelheidsrecord op een motor verbrak. Dit gebeurde met een snelheid van 240 km/uur. Opvallend was dat hij dit liggend op de motor deed met alleen zijn zwembroek aan. Onderstaande foto is de geschiedenis in gegaan als een van de meest iconische foto’s van het motorrijden.De veiling sluit op 1 november en tot die tijd verwacht het veilinghuis veel belangstelling voor deze motor. Uit Europa, maar vooral ook van verzamelaars uit de VS, Japan en UK. “Het gebeurt zelden dat er een Vincent in deze perfecte staat op de markt komt en die ook nog eens fabrieks origineel is. Alle framenummers komen overeen en dat maakt deze motor museumwaardig”, aldus de veilingmeester.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen