dinsdag 27 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

EICMA 2015: Scrambler volgens BMW

Foto’s: BMW

Dat de BMW RnineT de basis zou kunnen worden voor nog veel meer, dat was wel vanaf het begin duidelijk. Maar de Duitsers laten het niet alleen over aan de diverse (semi-)professionele custombouwers, maar gooien er zelf ook nog een versie tegenaan: de RnineT Scrambler. 

Ten opzichte van de bestaande Roadster-versie zijn het met name de uiterlijkheden die in het oog springen. De goudkleurige upsidedownvoorvork maakte plaats voor een meer normaal type in zwart en met een stofhoes erop. Het sportieve 17-inch spaakwiel werd vervangen door een 19-inch gietwiel. De sportieve banden kun je af fabriek laten vervangen door banden met een veel avontuurlijker profiel. Als je hem van de zijkant bekijkt, dan zie je dat het blok en frame zijn overgenomen van de eerste RnineT en dat er wat andere kleuren zijn gebruikt. Met name het zadel springt dan in het oog, dat eruit ziet alsof het leer al heeft geleefd. Het uitlaatsysteem is uiteraard wel onder handen genomen. Het 2-in-1-systeem maak een mooie boog omhoog en eindigt dan in een sierlijke dubbele demper. En door deze plaatsing van het uitlaatsysteem heb je een heel mooie blik op het enkelzijdig opgehangen achterwiel.

Het stuur is ook anders, een ietsje minder sportief, waardoor je wat rechterop zit. Je kijkt dan uit op een veel simpeler dashboard. Geen dubbele klokken, maar een enkele ronde klok met een snelheidsmeter. De rest van de info zul je moeten aflezen op een klein digitaal display onder in dat klokje. Ook bij de Scrambler kun je het achterste subframe verwijderen en de motor voorzien van een ander kontje. Qua techniek is hij gelijk aan de bekende RnineT, met dat verschil dat de mapping van het blok wat is aangepast om te kunnen voldoen aan Euro4-emissie-eisen. 

 

[justified_image_grid ids=22862,22863,22864,22865,22866,22867,22868,22869,22870,22871,22872,22873,22874,22875,22876,22877,22878,22879]

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen