Sleutelloos, motorloos

Het lijkt de ideale situatie, je motor starten zonder het sleutel in het contact te hoeven steken. Helaas blijkt het minder veilig dan gedacht, want de Duitse verkeersbond ADAC heeft drie modellen getest waarbij de resultaten teleurstellend waren.

De BMW R1200RS, Ducati Multistrada 1200 D-Air en KTM Super Duke R werden onderworpen aan een test door ADAC om te zien hoe makkelijk deze motoren te stelen zijn voor dieven. Bij alle drie kon dezelfde conclusie worden getrokken: met behulp van een zelfgebouwde versterker kunnen de motoren razendsnel worden gestolen. Zelfs voor je eigen huis is dit nog mogelijk, want de versterker kan zulke afstanden overbruggen.

De techniek achter het keyless-rijden is eenvoudig, want in plaats van een echte sleutel maak je gebruik van een elektronische sleutel die een radioverbinding met de motor maakt. Wanneer je in de buurt van je motor bent, wordt het stuurslot ontgrendeld en de ontsteking ingeschakeld wanneer je een knop indrukt of ingedrukt houdt. Daarna kun je de motor starten.

ADAC doet nu een oproep aan de fabrikanten om de boordelektronica beter te beveiligen. Daarnaast geven ze het advies aan motorrijders met keyless-rijden om de sleutel niet te bewaren in de buurt van ramen of van een buitendeur.

Ons advies: zet je motor driedubbel op slot en stal hem veilig achter slot en grendel, want twee weken terug schreven we hier nog dat er dit jaar al meer motoren worden gestolen dan vorig jaar. Zo weet je zeker dat je beter voorkomt dan geneest!

Bron: ADAC

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.