Sprintkanon op ijs bij -20 °C

IJsspeedway kennen we, maar ijssprinten is onbekend. Indian gaat de uitdaging aan om de mijl met staande start te rijden met deze Appaloosa op het bevroren Baikal meer in Siberië.

Koud, berekoud is het eind februari als de deelnemers aan de Baikal Mile van start gaan. Overdag is het nog een ‘behaaglijke’ -20 °C maar ’s nachts daalt de temperatuur naar -40 °C.  Van strak asfalt is bovendien geen sprake. De sprintkanonnen moeten hun pk’s zien kwijt te raken op het stijf bevroren ijs van het Siberische meer. ‘Een woestijn van ijs’ zoals Indian het zelf noemt.

Aanpassingen
De Indian Appaloosa begon zijn leven als een Scout Bobber. Hij is ondertussen aan zijn derde leven toe want eerder deed de motor mee aan de Sultans of Sprint. Om goed voorbereid aan de koude start te komen is de motorfiets aangepakt met behulp van partners als onder meer Akrapovic, Beringer, Dunlop en Öhlins.

Lachgasinstallatie
Dunlop draaide honderden spikes in een SportSmart Mk3 band om de nodige grip te vinden. Het koste een monteur vier complete werkdagen. Om de motor op bedrijfstemperatuur te laten komen, is de grote luchtopening in de neus afgedekt met een carbon kap. De lachgasinstallatie is herzien om bij deze extreme omstandigheden voldoende vermogen te leveren en de betrouwbaarheid te garanderen. Om stabiel te blijven bij hoge snelheden op het hobbelige ijs monteerde Öhlins een stuurdemper.

Verblind door ijs
Om niet volledig onder het ijs te komen en dus iets van zicht op de baan te houden zijn de wielen afgedekt zodat de ijssplinters niet op het vizier van de rijder terecht komen. Wil je meer weten over de Baikal Mile kijk dan hier.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?