Superleggera-uitvoering van Panigale V4R onderweg

Ducati heeft er de laatste jaren een handje van de overtreffende trap te overtreffen – meerdere Superleggera’s zijn daar het bewijs van. Nu is de data van de super-Superleggera gelekt; Project 1708.

Een aantal hand-gekozen Ducati-liefhebbers ontvingen onlangs een mail van Ducati-opperhoofd Claudio Domenicali. In die mail stond een link naar een site waar de uitverkorene een nieuwe vederlichte Bolognese superbike voorgeschoteld krijgen. Nu is de informatie gelekt aan de buitenwereld en wordt duidelijk dat de uitkomst van Project 1708 alles behalve kattenpis is.

De basis van deze lichter dan lichte superbike, is Ducati’s huidige Panigale V4R. Het Stradale R-blok produceert in Project 1708-machine maar liefst 227 pk bij 15.250 tpm en 116 Nm koppel bij 11.750 tpm. Waanzinnig als die opgave alleen al is, is dat nog zonder de optionele racekit. Die kit schroeft het geheel op tot 237 pk bij 15.500 tpm en 118 Nm koppel bij 11.750 tpm. Zeker wanneer je bedenkt dat een ‘gewone’ Panigale V4R met 224 pk al bepaald geen slampampus is. Overigens wordt de nokkenastiming met de hand ingesteld in de fabriek, waarbij de naam van de monteur van dienst op de stelplug staat.

Uiteraard draait het bij een Superleggera-achtige als dit niet zo zeer om spierballen als wel om het gewicht.

Uiteraard draait het bij een Superleggera-achtige als dit niet zo zeer om spierballen als wel om het gewicht – en dan met name het gebrek eraan. Zit je goed? Ducati geeft in de gelekte data een drooggewicht van slechts 152 kg op. Dat maakt Project 1708 een volle twintig kilo lichter dan de reguliere V4R. Die droge 152 kilo’s maken Ducati’s aanstaande vederwicht maken de Project 1708 vier droge kilogrammen lichter dan de 1299 Superleggera – ook wel Project 1408. Afgezet tegen het vermogen van beide, heb je plots een schril contrast en een nekharen overeind jagende context.

Ducati Project 1708 vs Ducati Project 1408

Het gewichtsverlies zit hem niet in een enkele aanpassing, maar de som der delen. Zo is het frame volledig uit carbon opgetrokken, evenals het subframe, de wielen en de achterbrug. Opgeteld is dat alleen al goed voor 6,7 kilo minder gewicht. Ook lijkt, afgaand op het lijstje, zo’n beetje ieder stukje bevestigingsmateriaal vervangen door titanium. Uiteraard is het kuipwerk ook van carbon. Toch is niet zo eenvoudig als het kuipwerk van de R net wat lichter maken.

Die doorontwikkelde aerodynamica zorgt voor een neerwaartse druk van maar liefst vijftig kilo bij 270 kilometer per uur.

Ducati-GP16

Nee, Ducati heeft namelijk slechts 600 gram bespaard op het kuipwerk. Dat bepaald niet heel indrukwekkende (gebrek aan…) gewicht komt doordat het carbon bodywork de dubbeldeksvleugelpartij van de de Ducati GP16 MotoGP-machine krijgt. Die doorontwikkelde aerodynamica zorgt voor een neerwaartse druk van maar liefst vijftig kilo bij 270 kilometer per uur. Dat is 67 procent meer dan op de V4R en zelfs meer dan Ducati’s 2019 MotoGP-machine produceert.

Uiteraard wordt ook op de afmontage niet bezuinigd, met aluminium kettingwielen (- 1,4 kg), het beste wat Öhlins te bieden – uiteraard met titanium schokdemperveren (- 0,6 kg) en ook Brembo monteert haar gloednieuwe Stylema R-remklauwen. Dat zou overigens de primeur zijn op een productiemotorfiets, voor zover Project 1708 zo genoemd mag worden.

Overigens toont de gelekte spec sheet dat we er, ondanks het lekken, toch binnenkort wel achter zouden komen. De communicatiestart staat namelijk op januari van 2020. Interessanter zijn de de productie- en uitleverdata. Ducati begint namelijk in april van dit jaar al met het produceren van vijf machines per dag. Het uitleveren gaat vervolgens al in mei van dit jaar van start. In totaal lijkt Ducati 500 stuks van de Project 1708 te gaan maken.

De Amerikaanse prijs staat ook vermeld en met $100.000,- is de Project 1708 bepaald geen koopje. Een Panigale V4R kost de VS $40.000,- en bij ons in Nederland €45.190,-. Dat is 13 procent dan de Amerikaanse prijs. Snel rekenend zou de nieuwe superlichte Panigale V4R zeker wel die €113.000,- moeten kosten.

Met $100.000,- is de Project 1708 bepaald geen koopje…

Hoe je het ook wendt of keert, Ducati voegt met deze Project 1708 straks alweer het achtste Panigale-model aan haar gamma toe. Die komst naast de Panigale V2, Panigale V4, V4S, V4S Corse, V4 25⁰ Anniversario 916, Panigale V4R en de 1299 Panigale R Final Edition. Niet gek ook als je bedenkt dat Ducati vandaag bekendmaakte een recordjaar gedraaid te hebben, waar de Panigale een flink steentje aan bijdroeg. Maar liefst 8.304 van de wereldwijd 53.183 verkochte Ducati-motoren, waren Panigales – dat is meer dan vijftien procent.

Wanneer we meer over Project 1708 weten – en hopelijk beeld hebben – hoor je het uiteraard van ons. Hieronder de gehele gelekte spec sheet.

Afbeeldingen en foto’s: Ducati
Spec sheet: Figgy MOTO

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?