16.9 C
Nederland
woensdag 18 mei 2022

Bepaalt Suzuki-noodoproepsysteem hoe ernstig het ongeluk is?

Suzuki heeft een octrooi aangevraagd voor een noodoproepsysteem dat niet alleen het ongeval maar ook de ernst van het letsel kan vaststellen. Een oplossing die het mogelijk kan  maken de reddingsketen te ‘versnellen’.

Hoewel noodoproepsystemen al lang aanwezig zijn op auto’s, zijn ze nog steeds zeer zeldzaam op motorfietsen. Afgezien van aftermarket-systemen zoals Help Connect van Bosch, biedt alleen BMW momenteel een systeem dat door op de motor geïnstalleerde sensoren een val kan detecteren en automatisch om hulp kan vragen.

Volgens de laatste octrooiaanvragen die door Suzuki zijn ingediend, lijkt het erop dat de Japanse fabrikant ook bezig is met de ontwikkeling van een soortgelijk, maar complexer systeem. Dat registreert niet alleen de val, maar kan ook de ernst van het ongeval beoordelen. Dit zou gebeuren met behulp van sensoren die niet alleen op de motorfiets, maar ook op de kleding van de rijder zijn aangebracht. Met behulp van in de laarzen geplaatste gewichtssensoren zou bijvoorbeeld het risico van verwondingen kunnen worden berekend in relatie tot de positie van de rijder en de motorfiets. In de praktijk zou het risico lager zijn als de motorfiets ligt en de bestuurder staat, of hoger als de motorfiets en de bestuurder liggen. Ook als de motorfiets en de bestuurder ver uit elkaar staan, kan de kans op ernstig letsel (en dus de noodzaak van onmiddellijke hulp) veel groter zou zijn.

Suzuki GSX-S MotoGP Editions: net als Mir en Rins

Uiteraard zou een dergelijk systeem de berijder verplichten specifieke kleding te dragen of in ieder geval altijd sensoren bij zich te hebben die nodig zijn om met de motorfiets te communiceren (misschien zou de ‘afstandsbediening’ van het key less-systeem volstaan). Het idee lijkt interessant, maar het moet blijken of de octrooien tot iets concreets zullen leiden.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen