13 C
Nederland
zaterdag 20 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Offroadhonger: al eens een Suzuki V-Strom Dark Evo 2 overwogen?

Hoe zou het zijn met… de Suzuki V-Strom 650? Sinds de komst van Yamaha’s Ténéré 700 is er een stormloop ontstaan naar offroadwaardige middenklassers. Daardoor is de V-Strom 650 een beetje in een vergeethoekje geraakt. Alle nieuwe concurrenten zijn flitsender en moderner, lichter en/of krachtiger en de Suzuki is de afgelopen jaren z’n ouwe zelve gebleven. Een oerdegelijk platform, dat zeker, wat ook aftermarket-producenten en custombouwers niet is ontgaan.

Neem nu het Franse Trail Découverte Concept. Die custombouwer heeft onlangs z’n V-Strom Dark Evo 2 gepresenteerd, een tot in de details opgewaardeerde V-Strom, waarmee je elke offroadstrook opvreet. Daarvoor doopte TDC een V-Strom 650 met een lik zwarte verf en doste het de motor uit met nagenoeg elke offroadoptie die je voor de machine kan vinden. Naar verluidt zou het pakket binnenkort wel eens als kit op de markt kunnen komen…

Offroad-challenge Kay de Wolf vs. Joel Beukers

Offroadklaar

De Dark Evo 2 krijgt dus een nieuwe laklaag, maar ook de 19/17-inch wielen moesten plaats ruimen voor een 21″/18″-set spaakwielen met Metzeler Karoo Extreme’s erom gesjord. De ophanging ging op de schop en is vervangen door demping met cartridges (achter een EMC-monoshock), die volledig instelbaar is (zowel voor- als achter) en maar liefst 50mm extra veerweg biedt, evenals 50mm extra grondspeling. Daarmee komt de zadelhoogte op 890 mm en de grondspeling op de volle 220 mm.

Voorts krijgt de V-Strom van Trail Découverte Concept ook een Pro Taper Suzuki Factory-stuur, een in huis gemaakt windschermpje en een rallyzadel aangemeten. SW-Motech tekende voor zowel de verstelbare voetsteunene als de valbeugels, en de accu werd vervangen door een vederlicht lithium-ion batterij. Rijklaar weegt de Dark Evo 2 exact 196 kg (zonder brandstof). Offroadklaar dus, al komt er wel een behoorlijk pittig extraatje bij de immer schappelijk geprijsde V-Strom 650. De kit moet een fikse € 3.900,- gaan kosten. Da’s bijna de helft van wat de V-Strom zelf nieuw kost, en dan is het arbeidsloon nog niet verrekend… Maar goed, je hebt dan wel een gedegen allroader in huis!

Meer info op de website van Trail Découverte Concept of Insta. En bezoek zeker ook even de FB-pagina of Instagram-stek van fotograaf Indiana Anders !

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen