Techniek: Werking (slipper)koppeling

In MOTO73 nummer 3 van dit jaar behandelden we de volgende vraag in onze vraagbaak:

De laatste tijd gaat mijn koppeling zwaarder en is de bekende ‘klak’ naar de eerste versnelling behoorlijk harder dan voorheen. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Het antwoord dat we toen gaven was het volgende: 

De koppelingskabel moet soepel lopen en uiteraard de juiste speling hebben. Verder moet je nagaan of je de motor wel geheel kunt ontkoppelen of dat-ie blijft trekken, constant of schokkend. Het kan een indicatie zijn voor versleten of kromme platen.

Om dit antwoord beter te kunnen begrijpen is onderstaande video een aanrader. Daarin wordt de werking van de koppeling behandeld en wordt duidelijk waar die bekende ‘klak’ vandaan komt.

Misschien nog wel interessanter en geavanceerder is de werking van een ‘slipper clutch’. Het moment dat je een ‘slipper clutch’ nodig hebt is wanneer je met hoge snelheid veel wilt vertragen. Het kan dan voorkomen dat het achterwiel sneller draait dan dat de motor toeren maakt. Een ‘slipper clutch’ zorgt er dan voor dat dit mogelijk is zonder dat het achterwiel blokkeert.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.