zaterdag 14 december 2024

Terugblik TT Assen 2019

Dat was het laatste weekend van juni alweer en zoals bijna ieder jaar is er maar één ding voorspelbaar aan de Dutch TT, en dat is dat het compleet onvoorspelbaar is. We blikken terug op de MotoGP-race op de Drentse hei en kijken ook naar wat de Nederlanders klaarspeelden.

De MotoGP beloofde van meet af een spektakelstuk te worden, met een tweede pole position op rij voor – je zou het bijna vergeten – rookie Fabio Quartararo. Dat Marc Marquez de TT van Assen ‘maar’ vanaf de tweede rij begon, voegt ook wat pit toe, maar ook de gemiddelde leeftijd van 22,33 jaar voor de gehele eerste rij zegt ook veel. Jonge en gretige rijders, klaar voor 26 ronden over het TT Circuit. Jorge Lorenzo ontbrak al bij de start, nadat hij in de trainingen een ruggenwervel brak, maar ook tijdens de race viel men met bosjes uit.

Valentino Rossi kon per scooter terug naar de paddock.

Eerst ging Alex Rins vanaf de leiding door een verkeerde bandenkeuze onderuit bij De Bult, twee ronden later ging Valentino Rossi voor zijn eigen Rossi Tribune in de Stekkenwal tegen het dek. Takaaki Nakagami werd de dupe van de fout van de Italiaan en crashte ook. Johann Zarco bleef an sich wel op de motor zitten, maar moest dusdanig compenseren voor de tekortkomingen van de KTM RC16 dat hij in ronde 10 – na liefst acht ronden dan toch eindelijk voor teamgenoot Pol Espargaro te hebben kunnen rijden – met te pijnlijk opgepompte armen af moest stappen. De overige zeventien rijders vochten voor wat ze waard waren in de blakende zon bij een temperatuur van zo’n 25 graden.

‘Eigen fout; reed de verkeerde lijnen’ – Fabio Quartararo

Voorin waren het de Suzuki’s die als duo in ronde 1 het voortouw namen. Na genoemde uitglijer van Rins, erfde zijn teamgenoot de leiding. MotoGP-nieuwkomer Joan Mir leek de druk van die leidende positie niet aan te kunnen, want plots tuimelde hij in enkele bochten van P1 naar de vijfde plek. Dat gaf de Franse poleman tot aanvang van ronde 15 de leiding, maar cadeau kreeg hij het niet. Behalve dat zowel Marc Marquez als merkgenoot Maverick Vinales hem achter de hielen zaten, sloeg de Petronas SRT Yamaha YZR-M1 wild heen en weer op de onder meer de Veenslang en op het start-finishstuk.

Quatararo zou na de race verklaren dat er niks met de machine was, maar dat hij zelf op verkeerde lijnen zat. Iets wat hij pas doorkreeg toen hij in de vijftiende ronde naar P3 verwezen werd. Met de twee Spanjaarden voor hem, zag hij zijn fout in, maar het was te laat om te herpakken. Marge genoeg voor P3, maar niet zo veel dat hij alsnog voor een plekje hoger op het ereschavot kon gaan.

Pas toen Vinales en Marquez voorbij kwamen, wist Quartararo dat de terugkerende tankslappers het gevolg van verkeerde lijnen rijden was.

De strijd om die hoogste trede ging dus tussen Marquez en Vinales, waarbij Vinales zijn gewoonlijke snelheid later in de race toonde. Dat hij voor het eerst sinds Jerez begin mei weer eens van de eerste startrij mocht vertrekken, gaf de Yamaha-fabriekscoureur alle kans zijn eerste overwinning sinds Phillip Island vorig jaar te claimen. Al reed Marquez tactisch en liet hij Vinales nagenoeg ongemoeid, aangezien de Yamaha-rijder voor aanvang van de race op Assen nog op een erbarmelijke elfde plaats in het kampioenschap stond en dus geen bedreiging is voor Marquez’ titelkansen. Met zijn overwinning klom Vinales naar de zevende plek.

Achter het podiumtrio

Achter het podiumtrio viel met name het tweetal Ducati-fabrieksrijders op, maar ook die andere Petronas Yamaha SRT-rijder besloot het er niet bij te laten zitten. Franco Morbidelli deed een Vinales’je; hij vond laat in de race nog snelheid en klom vanaf ronde 20 in het achterwiel van Cal Crutchlow. Na eerst de Brit verschalkt te hebben kon Morbidelli een aantal ronden later ook Mir aan de kant zetten. Dat het duo Dovizioso en Petrucci driftig aan het stuivertje wisselen geslagen was, hielp de nummer 21 verder naar hen toe te rijden. Pas in de laatste sector van de laatste ronde kon hij definitief een Ducati achter zich laten, toen hij Petrucci inhaalde voor plek 5. Morbidelli evenaarde daarmee zijn beste resultaat, dat hij op COTA in april op liet tekenen.

Lang leek er een eerste overwinning in te zitten voor Fabio Quartararo, maar een zwaarbevochten derde plaats zorgde evengoed voor ontlading bij het Petronas Yamaha SRT-team.

Opvallend genoeg vonden we de beide Petronas Yamaha SRT-rijders (P3 en P5) ver onderaan in het lijstje van topsnelheden en had Fabio Quatararo zelfs de allerlaagste gemiddelde topsnelheid van het hele veld met 300,3 kilometer per uur. Dat terwijl Dovizioso op P4 gemiddeld liefst 13 kilometer per uur sneller was.

Marquez kan dankzij zijn tweede plaats met een voorsprong van alweer 44 punten richting de Sachsenring – waar hij sinds 2010 zonder uitzondering elke race won – volgend weekend. Marquez’ teamgenoot Lorenzo is al met zekerheid uitgesloten voor de Duitse GP, wat Stefan Bradl als Duitse HRC-testrijder een meer dan logische invaller maakt. Of Valentino Rossi na drie DNF’s op rij zijn tweede plaats van verleden jaar kan herhalen, is maar afwachten. Één ding is wel zeker, of Rossi zich herpakt of niet, de nieuwe generatie zal er ook in Duitsland weer alles aan doen de gevestigde orde op te schudden. Wie weet kan die jonge garde Marquez’ overwinningsreeks op de Sachsenring zelfs verbreken…

Met een tactische tweede plaats breidt Marc Marquez zijn leiding uit tot 44 punten na pas acht GP-weekenden.

De Nederlanders

Natuurlijk konden we niet terugblikken op de Dutch TT zonder naar de Nederlanders te kijken, met in de Moto2 uiteraard ’s Lands enige permanent aanwezige GP-team; RW Racing met Bo Bendnsneyder. In de Moto3 nam Ryan van de Lagemaat als wildcard de honneurs waar en in de Red Bull Rookies kwam Zonta van de Goorbergh – voor het eerst op Assen – aan de start.

Bendsneyder is als enige fulltime GP-rijder met een Nederlands paspoort als eerste aan de beurt, en het lijkt erop dat de gifbeker nog niet leeg is voor Bendsneyder. De pech houdt maar aan bij de Rotterdammer en een harde klapper in de tweede ronde maakte een vroegtijdig eind aan Bendsneyders vierde Dutch TT-deelname, nadat een goede set-up vinden het hele weekend al niet wilde lukken. Gelukkig kwam Bendsneyder er zonder kleerscheuren vanaf, dus is het credo wonden likken volgende week nog eens proberen.

Voor RW Racing GP-coureur Bo Bendsneyder was de TT van Assen een raceweekend om te vergeten.

Voor Ryan van de Lagemaat was het eerste doel om zich voor de race te kwalificeren, wat hem tot groot genoegen lukte – met een 28e startplaats nog voor vast deelnemer Riccardo Rossi en een teruggezette Tom Booth Amos. In de race was Van de Lagemaat vervolgens lang hekkensluiter, maar bovengenoemde Booth Amos belandde uiteindelijk door pech nog achter de Nederlander. Een 22e plaats was al dat er in zat, maar onverdienstelijk is dat zeker niet.

Toch bijzonder om je thuisrace te rijden op een circuit waar je nog niet eerder racete; Zonta van de Goorbergh deed het dit weekend tijdens de Dutch TT. Om dan ook meteen je twee beste resultaten van je seizoen de boeken in te rijden, maakt het extra knap. In de eerste race pakte Van de Goorbergh een negende plek en op zondag middag was de Bredanaar goed voor een tiende plaats.

Foto’s: 2Snap

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen