Triumph Speed Triple R en RS op komst!

Onlangs slingerde Triumph een video – hoop rook en herrie incluis – op het wereldwijde web om ons te verwittigen van de aanstaande nieuwe hooligan bike. Nu is er een tweede en die video verraadt wat er te gebeuren staat die aangekondigde vijfde februari.

Ten eerste, we stonden sowieso al even gefronst met de armpjes over elkaar te wachten tot Triumph met een (nog) wat dikkere Speed Triple kwam. De meest recente is een grandioze fiets met koppel te over en zeker in de luxere R-uitvoering valt er natuurlijk weinig te klagen. Enkel overklast de recent geintroduceerde 765 Street Triple zijn grote broer hier en daar, met onder meer een TFT-kleurenscherm en ook qua power kruipt – vooruit, vooral de Street 765 RS-versie – dichter en dichter naar de Speed Triple toe. Tijd voor nieuws.

Nou heeft Triumph onlangs een nieuwe Tiger 1200 gepresenteerd en die had was flink op dieet gegaan, zeker wat de ingewanden van het blok betreft. Gereden kans dat de nieuwe Speed Triple eenzelfde behandeling krijgt met erg veel flink lichtere interne delen, wat de toerengretigheid enkel ten goede komt. Ook verraadt de video dat beide nieuwe modellen een TFT-kleurenscherm krijgt dat vergelijkbaar is aan die van de Street 765 R en RS.

Twee? Twee!
Momenteel voert Triumph een S – het basismodel – en de R – met Öhlins rondom en strak remwerk van Brembo – maar doet het nu anders; de S slaat men over, de R wordt geupgradet en een RS wordt toegevoegd. Als je goed kijkt zie je bruin met rode Brembo-klauwen en multi-instelbare radiale pompen bij beide en lijken de binnenpoten van de voorvork Titaniumnitride-goud gekleurd – een handelsmerkje van Öhlins. Kort om, prima spullen als standaard montage. Waarop wij de gekruiste armen weer laten hangen en de frons verruilen voor een kleine glimlach. 

Je kunt er namelijk donder op zeggen dat Triumph ook een paar stappen gaat maken wat betreft gewicht versus vermogen. Zo zou het ons niet verbazen als men zo’n 150 pk uit het blok perst en dat kan bij een wat lager gewicht zorgen voor een nog leukere rijbeleving. Zeker aangezien we op de video ook Arrow-dempers gemonteerd zien – bij de luxere Tiger 1200-modellen zijn dergelijke Italiaanse herriepijpen eveneens de standaard – wat niet alleen goed is voor de sountrack natuurlijk.

Dus. Wij zetten 5 februari vast in de agenda, jij ook?

Foto en video: Triumph

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?