Universiteit Twente onthult nieuwe elektrische superbike

Een team van studenten aan de Universiteit Twente heeft de Delta-XE onthuld, een elektrische superbike die er net zo goed uitziet als elke andere, speciaal gebouwde racemotor die je op zondag op de startgrid tegenkomt.

De Delta-XE is een product van het Electric Superbike Twente-programma van de Universiteit Twente. Het programma bestaat uit studenten die een elektrische racemachine ontwerpen en bouwen. Het doel van het programma is om ‘MotoGP rondetijden te realiseren met een volledig elektrische superbike’. Elk jaar neemt een nieuwe reeks studenten het programma over; de Delta-XE is de vierde superbike van de school.

Electric Superbike Twente claimt een vermogen van 150 kilowatt (zo’n 200 pk). De energie is afkomstig van een aangepaste wisselstroommotor met permanente magneten en een lithium-polymeer accupakket van 13,5 kWh met 576 cellen. Dit pakket wordt aangestuurd door een Cascadia MotionPM150DZR-controller.

Het stalen buizenframe van de motorfiets is ontworpen door het Nederlandse bedrijf Bakker Framebouw en heeft een trellis-ontwerp dat is gekoppeld aan een conventionele dubbelzijdige achterbrug. De voorvering wordt verzorgd door een upside-down voorvork van CeraCarbon Racing met een Öhlins-cartridge setup met keramisch versterkte carbon veerpoten. Achter zorgt een Öhlins TTX GP-monoshock voor het werk. Speciale HEL Performance-monoblockremklauwen controleren de schijven op Marchesini-velgen van aluminium voor en PVM-magnesium achter. Het totale gewicht is een geclaimde 220 kilo.

Benelli’s eerste elektrische motorfiets op 2021 Beijing Motor Show

Het hele pakket is prachtig verpakt in een carbon-fiber kuip (van een Suter MMX 500 tweetakt-racer), dat een gedurfde, smaakvolle grafische behandeling heeft gehad. De stroomlijn verbergt de elektromotor uitstekend, wat de Delta-XE een legitieme superbike-gevoel geeft. Het is een strakke, nette racemotor.

Hoewel het door studenten geleide prototype nog in de echte wereld moet worden getest, claimt het team de volgende specs:

  • topsnelheid van 300 km/u
  • 0-100 km/u in minder dan drie seconden
  • 0-200 in negen seconden.

Het plan van Electric Superbike Twente is om met de nieuwe superbike deel te nemen aan evenementen die worden goedgekeurd door de Electric Road Racing Association. De volgende stap is om het prototype op het circuit te testen voordat het aan de competitie voor elektrische motorfietsen gaat deelnemen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?