Update 2021 Honda CBR650R

Honda’s CBR650F, die in 2014 naast de naakte CB650F op de markt kwam, bood van bij het begin een gezonde dosis viercilinder middenklasse prestaties en situeerde zich aan de sportieve zijde van zijn klasse. In 2017 kwam er een strakkere stijl die het motorblok meer benadrukte, een boost in topvermogen, de Showa Dual Bending Valve voorvork en Nissin remklauwen.

De evolutie in 2019 betekent dat de CB650F een CBR650R wordt. Met stijlelementen die direct overgenomen zijn van de CBR1000RR Fireblade, maar ook een heel eigen attitude. De ‘F’ wordt een ‘R’ en dat betekent dat er een toegenomen sportief potentieel is met het oog op betere prestaties op de weg.

Tijdens die transformatie, is de CBR650R bewust omgevormd tot een unieke motor: een sportmotor die vergelijkbaar rijplezier levert met een RR-motor, maar die toch erg praktisch in gebruik is en laag in aankoop- en gebruikskosten. Daarom is hij zowel geschikt voor dagelijks gebruik als voor sportieve uitstappen tijdens het weekend.

Dit is een aanpak die succes kende. In zijn debuutjaar 2019 was de CBR650R de op één na best verkochte sportmotor in Europa en voor 2021 zet de CBR650R zijn ontwikkelingscurve voort met gebruikersgerichte detailverbeteringen en een belangrijke upgrade voor de voorvork.

Modeloverzicht

Het belangrijkste nieuws bij deze update van de CBR650R is de toepassing van 41mm Showa Separate Function Big Piston USD voorvork – een hoogwaardige vering die het rijgedrag van de motor verder verbetert.

De motor voldoet aan de EURO5-norm zonder verlies van topvermogen; andere verbeteringen zijn onder andere een beter zicht op het LCD-scherm, nieuwe koplampreflectoren en een USB Type-C-laadcontactdoos onder het zadel. De nieuwe zijpanelen en de nummerplaathouder zijn kleine cosmetische veranderingen.

De 2021 CBR650R zal beschikbaar zijn in de volgende kleurstellingen:

  • Mat Gunpowder Black Metallic
  • Candy Chromosphere Red

 Chassis

Het stalen diamantframe van de CB650R beschikt over geperste scharnierplaten aan de swingarm en dubbele elliptische balken met een stijfheidsbalans afgesteld voor uitgebalanceerde stuureigenschappen (stijver aan het balhoofd en flexibeler aan de achterbrug) en uitstekende feedback voor de bestuurder. De balhoofdhoek is 25,5° en de naloop 101 mm. De wielbasis bedraagt 1.450 mm en het drooggewicht is 208 kg.

De 41 mm Showa Seperate Function Big Piston (SFF-BP) USD voorvork is een belangrijke upgrade. Een drukverdelende demper in de ene vorkpoot en het veermechanisme in de andere, zorgen voor uitstekende demping en een lager gewicht. Ook het formaat van de zuiger werd vergroot wat samen resulteert in meer fijngevoeligheid, schokabsorptie en controle. Achteraan zorgt een enkelvoudige monoshockdemper met 7-traps instelbare veervoorspanning voor demping door direct in te spelen op de gewelfde swingarm vervaardigd uit gegoten aluminium.

Radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen grijpen op een zwevende wave-remschijven van 310 mm diameter vooraan, en achteraan zorgt een enkelvoudige zuigerremklauw op een schijf van 240 mm voor remkracht. Uitgerust met een tweekanaals ABS-systeem.

De wielen zijn gemaakt van gegoten aluminium en worden voorzien van een 120/70-ZR17 voor- en 180/55-ZR17 achterband.

Styling en uitrusting

Met zijn viercilinder krachtbron duidelijk zichtbaar, is de CBR650R een toonbeeld van pure sportieve aantrekkingskracht; dubbele LED-koplampen stralen een doordringende, blik uit – met een scherp nieuw reflectorprofiel van de koplamp voor 2021 – en de bovenste en (verlengde) onderste kuipen mengen kracht met slanke lijnen.

Ook het zadel is compact en het geeft de achterkant van de motor de juiste stijl. Nieuwe zijpanelen accentueren het minimalisme, net als de stalen achterspatborden.

De agressieve rijpositie begint met een clip-on stuur dat onder de bovenste kroonplaat wordt gemonteerd. Er is nu ook een USB Type-C aansluiting onder het zadel, voor het eenvoudig opladen van een mobiel apparaat. De zithoogte blijft 810 mm.

Belangrijke functies op het LCD instrumentenbord zijn onder ander de schakelindicator en de aanduiding van de gekozen. Voor 2021 is de leesbaarheid verbeterd met een verandering van de LED-hoek en de lettergrootte.

Motorblok

De 649 cc, DOHC-motor met 16 kleppen werd afgesteld om de puurste, meest aangename viercilinder middenklassesensatie mogelijk te brengen. Ook hier ervaar je die typische snelle klim doorheen het toerenbereik met het harde, hoogtoerige karakter waar Honda’s vier-in-lijn voor bekend staat. Piekvermogen van 70 kW (94 pk) wordt geleverd bij 12.000 tpm. en 63 Nm koppel ervaar je op 8.500 tpm. Voor A2-rijders valt het vermogen eenvoudig terug te brengen tot 35 kW.

In 2021 is de omschakeling naar de EURO5-norm de enige aanpassing aan het motorblok. Daarvoor werden ECU, nokken, timing van de inlaat, uitlaatpijp, katalysator en demper aangepast en er werd een krukaspulsator toegevoegd.

Door de directe nokkenaandrijving was het mogelijk om een compacte cilinderkop te bouwen. Boring x slag bedraagt 67 x 46 mm met een hogere compressieverhouding van 11.6:1 (was 11.4:1) en een aangepast vorm van de verbrandingskamer en zuiger. De kleptrein werd versterkt en de kleptiming herzien. Er wordt nu ook gebruik gemaakt van iridium bougies.

Asymmetrische zuigerranden zorgen voor een minimaal contact met de cilinderwand en dus een mindere wrijving. Ijzerhoudende randen bewerkstelligen een verminderd olieverbruik (en wrijving) met een betere hitte overbrenging. Een stille SV nokkenasketting beperkt het wrijvingsverlies door het gebruik van een Vanadium coating op de pinnen. De interne watergeleiding van de cilinderkop naar de cilinder zorgt ervoor dat de meeste externe watertubes verdwenen zijn.

Het blok maakt gebruik van een compacte interne architectuur met een zesversnellingsbak en de cilinder 30° voorwaarts gekanteld. De assist/slipperkoppeling maakt voor het eerst zijn intrede in het 649 cc-blok en dit zorgt voor vlot opschakelen en het vermijden van het blokkeren van het achterwiel bij snel en repetitief afschakelen. De Honda Selectable Torque Control zorgt ervoor dat het achterwiel altijd de optimale tractie krijgt. Mocht de rijder dit verkiezen, dan kan dit ook uitgeschakeld worden.

Een benzineverbruik van 1/20,4 of 4,9 liter/100 km (WMTC mode) haalt de CB650R een autonomie van ruim 300 km uit de 15,4 liter benzinetank.

Accessoires

Een uitgebreid aanbod van originele Honda-accessoires is beschikbaar voor de CB650R. Dit omvat:

  • Panelen voor het voorste spatbord, zijdeksels en buddyseat cover (in aluminium)
  • Wielstriping
  • Tanktas en zadeltas
  • Quickshifter
  • Hoger windscherm (helder of getint)
  • Verwarmde handvatten

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?