Van Leon Haslam naar Alex Lowes in nog geen drie weken

Het lijkt zo normaal en eigenlijk is het dat ook wel ergens zo: een coureur die in de winter overstapt naar een ander merk of ander team. Maar waar voor de buitenwereld vooral een nieuwe kleur of een nieuw motormerk opvalt, speelt er achter de schermen veel meer. Zoals bij de overstap van Alex Lowes van Pata Yamaha naar het Kawasaki Racing Team van Marcel Duinker. Speciaal voor MOTO73 geeft de Nederlander een unieke inkijk wat er allemaal gebeurt als hij gaat werken met een nieuwe rijder.

Wanneer heb je Alex Lowes voor het eerst gesproken?

‘Het eerst contact was toen we elkaar in de pits van Portimᾶo een keer recht in de ogen keken. Dat was eigenlijk heel toevallig, want als er onderhandeld wordt, moeten wij ons zo neutraal mogelijk opstellen. In Argentinië spraken we elkaar voor het eerst, toen ik zaterdagavond stiekem zijn cabine ben binnengeslopen, haha. Dat was een gesprek van een kwartier. Meer kon echt niet, omdat we toen nog in het seizoen zaten en dus voor verschillende fabrikanten werkten.’

Tijdens de wintertest op Aragón werkte je voor het eerst met Lowes. Hoe begin je zo’n samenwerking?

‘Dat begint met een aantal leuke en informatieve gesprekken. We dronken veel koffie en wisselden veel informatie en ideeën uit. Je moet elkaar zo snel mogelijk leren begrijpen. In de afgelopen acht jaar als crewchief heb ik een bepaald systeem ontwikkeld, om in zo kort mogelijke tijd het hoogst haalbare resultaat te halen. Daarbij is het essentieel dat de motor een goede basisafstelling heeft. Maar nog veel belangrijker, dat de coureur maximaal vertrouwen in zijn team heeft en nog meer in zichzelf. Tijdens de eerste test hebben we Alex vooral veel laten rijden om hem het karakter van de ZX-10RR te leren begrijpen. We weten waar deze motor toe in staat is, dus hebben we – buiten het aanpassen van de rijderspositie – de motor zo goed als niet veranderd. Hoe dichter hij in de buurt komt van de toptijden tijdens zo’n test, hoe meer hij van zijn machine gaat vragen. Dus het aanpassen van de set-up van de machine, is slechts een kwestie van tijd.’

Kun je desondanks iets halen uit een eerste testdag?

‘Heel veel zelfs. Uiteindelijk zat Alex slechts een paar tienden achter Rea. Dat is knap en biedt perspectief.’

Zijn het spannende dagen, zo’n eerste test?

‘Ik heb wel voor hetere vuren gestaan en weet wat we kunnen als team, dus nee. Ik noem het eerder interessant.’

Leon Haslam zat een jaar geleden anderhalve seconde achter Rea. Een gigantisch verschil.

‘Inderdaad en dan rij je met een ander gevoel weg vanaf de eerste test dan dat ik nu deed met Alex.’

Op Aragón regende het. Normaal is dat een probleem, maar voor jullie dus niet.

‘Nee, zeker niet. Dat ga je in het seizoen ook tegenkomen, dus je kunt er maar beter een beetje op voorbereid zijn.’

Waarom test je eigenlijk niet meer?

‘Dat is puur een kwestie van tijd en noodzaak. Wij gebruiken volgend jaar, op een aantal kleinere updates na, in grove lijnen dezelfde motor als het afgelopen seizoen. Dat betekent dat we het wiel niet opnieuw moeten uitvinden. Dan zijn acht testdagen voor iemand als Rea genoeg. Voor Lowes is dat een iets ander verhaal en dus ben ik aan het proberen om nog een extra test te hebben.’

In de nieuwe MOTO73 vertelt Marcel Duinker nog veel meer over deze overstap. Bijvoorbeeld over het eerste commentaar van Lowes toen hij afstapte na zijn debuut op de Kawasaki. Maar ook over hoe Marcel omgaat met de crashreputatie van de familie Lowes, wat hij doet met Yamaha-informatie die hij van Alex krijgt en natuurlijk over wat het doel voor 2020 is.

Bestel ‘m hier of race snel naar de winkel.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.