Van Veen OCR1000 Light (1978) – Het had zo mooi kunnen zijn

Toen Citroën de productie van de Comotor (de aandrijfbron van de OCR1000) stopte, was het lot van Van Veens OCR1000 bezegeld. Alsof dat nog niet erg genoeg is, liepen we daardoor ook een versie met een lichtmetalen motorblok mis.

De Van Veen was bij zijn introductie in 1977 niets meer of minder dan een superbike. Iedereen die de mazzel had om er een te rijden sprak daarna in superlatieven. De volgende alleszeggende zinnen komen niet uit een brochure, maar uit een test: ‘Deze machine valt met niets te vergelijken. De beresterke maar tegelijk soepele motor maakt indruk. De logge indruk verdwijnt zodra we gaan rijden. De acceleratie is formidabel. De OCR1000 laat de concurrentie kansloos achter. Van nul tot honderd in 3.3 sec. Plat op de tank 213 km/h.’

320 kilo
Welke lyrische verhalen hadden we gelezen als Van Veen zijn plannen voor een lichtere variant van de OCR1000 had kunnen waarmaken? Want de motor is mooi, baanbrekend, krachtig, maar allesbehalve licht. Deze naked zet een indrukwekkende 320 kilo op de weegschaal. Had Van Veen meer tijd gehad dan de twee jaar (en 39 verkochte motoren) die hem gegund was met de Wankel dan had hij kunnen kiezen voor de luchtvaartversie van het OCR-blok (Oil Cooled Rotor).

Zwaaiende chequeboekjes
Door het gebruik van lichtmetalen in plaats van gietijzer was dat zo’n 35 kilo lichter. Het had de motorfiets wendbaarder gemaakt, het had de topsnelheid en acceleratie nog verder opgekrikt en mogelijk het brandstofverbruik iets naar beneden gebracht. Dat het hem nog duurder had gemaakt, is geen probleem. Mensen zwaaiden met chequeboekjes toen ze de OCR1000 voor het eerst zagen. De schoonheid verkocht zichzelf, maar zonder blok hield alles op.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.